Sleep Of Monsters – Produces Reason

Sleep Of Monsters – Produces Reason
Svart Records, 2014

Als je een plaatje zoekt om onderweg af te spelen als je met vrouw, 2.3 kinderen en de golden retriever in de Nissan Quasqai op weg naar het strand bent om lekker uit te waaien, dan heb ik hier een perfecte tip voor je. Voormalig Babylon Whores-zanger Ike Vil heeft een band opgericht om weer voet aan de grond te krijgen in de rockwereld. Nadat het debuutalbum van Sleep Of Monsters eerder alleen in Finland werd uitgebracht mag nu ook de rest van de wereld mee gaan genieten. Omdat ik wat laat ben met de review had ik al de kans om reviews van collega’s wereldwijd te bekijken en die liegen er niet om. Alom wordt gestrooid met achten en negens en ik las zelfs tot twee keer toe de term “jaarlijstmateriaal”. Ik begrijp het enthousiasme niet zo goed, want zelf vind ik het allemaal nogal gewoontjes en weinig origineel wat er op Produces Reason geboden wordt.

Van de lekkere duistere gothicrock die destijds ten gehore werd gebracht is weinig meer over. Wat nog rest is gladde rock met gothic-, classic- en hardrockinvloeden. Prima gezongen en gespeeld en ook songwriting en productie zijn prima in orde. Maar het is allemaal zo glad en gestroomlijnd en alle riffs en thema’s doen “eerder gehoord”-belletjes rinkelen. Wat dan overblijft is gladde rockmuziek zonder eigen karakter. Jammer, want Ikes vocalen mogen er nog steeds zijn en hij heeft ook nog een heel leuk achtergrondkoortje genaamd The Furies weten te strikken en ook dat klinkt verdomd goed.

Alle lof ten spijt maakt dit mij de pis niet lauw en ik denk ook de gemiddelde lezer hier niet. Hoe vaak ik ook luister, het wil maar niet spannender en/of boeiender worden. Dit is goede mainstream rock met duistere ribbelrandjes, maar misschien heb ik het allemaal wel verkeerd begrepen. Dat er toch nog een redelijke score uitkomt is te danken aan mijn waardering voor de kwaliteit van vocalen en instrumentalen.

SOM

1. Holy Holy Holy
  2. Nihil Nihil Nihil