Zapruder – Fall In Line

Zapruder – Fall In Line
Apathia Records, 2014

Het Franse Zapruder mixt melancholische metalcore/post-hardcore met andere stijlen. Hierdoor wordt het geen grappig eclectisch Mr. Bungle-achtig album met hoge zapkwaliteit, maar een album waar andere muziekstijlen worden ingezet ter sfeerverhoging. Toch is ten aanzien van het metalgedeelte genoeg interessants te ontdekken zodat Fall In Line het beste van alle werelden combineert. Een erg sterk debuut.

De laatste tijd hoor ik erg goede releases uit Frankrijk komen. Vooral ten aanzien van post-hardcore bands lijkt dit land een goed gidsland te zijn. Zo ook met het debuut van Zapruder. De cd Fall In Line begint als een goede imitatie van The Dillinger Escape Plan maar gaat vanaf het tweede nummer Cyclop de vreemde kant op door vals gestemde gitaren en elektrische violen in te zetten. Deze ontregeling zet zich door in de overige nummers. Zo verweeft de band bijvoorbeeld op Modern Idiot, metalcore/post-hardcore met funk. Dat klinkt niet aantrekkelijk maar bij Zapruder werkt het wonderwel. Deze Fransen zijn erg sterk in hun gevarieerdheid en weten dit te brouwen in een organisch geheel. Dit omdat ze de stijlwisselingen in dienst stellen van hun eigen geluid; dat melancholisch en ontregelend is. Het is hierdoor dan ook niet vreemd dat met het nummer Delusion Junction er een soort Twin Peaks-achtige jazz met een saxofoon en klarinet ontstaat, denk aan de stijl van Bohren & Der Club Of Gore. Dit wordt gevolgd door het sterke Monkey On My Back waarin de spannende zang en gitaarlijnen het nummer dragen. Hiermee laat de band zien dat het goed met metalbands kan meekomen. Dit nummer wordt dan weer gevolgd wordt door een prachtige akoestische folkballad genaamd Loquèle. De variatie is hiermee goed gedoseerd zodat Zapruder ondanks deze uitstapjes een geheel doet ontstaan.

Zapruder

1. We Are Orphans
  2. Cyclops