Rorcal / Process of Guilt – Split

Rorcal / Process of Guilt – Split
Lost Pilgrims Records, 2014

Splits kies ik vaak omdat ik meestal één van de bands ken. Deze keer is dat Rorcal dat met Heliogabalus een van mijn favoriete doomalbums aller tijden maakte en ook met Világvége een goede indruk achterliet. Process of Guilt was mij alleen bekend van naam, maar deze split is mijn eerste kennismaking met het Portugese gezelschap.

Rorcal opent deze split. Heliogabalus was een fenomenale 70 minuten durende doommonoliet. Sindsdien heeft dit gezelschap met Világvége het tempo flink opgeschroefd en op deze split speelt Rorcal muziek die veel dichter bij blackmetal ligt dan bij doom met een hardcoretouch. De blastbeats vliegen je om de oren in combinatie met hevig gekrijs van zanger Yonni Chapatte. Het gitaarwerk is een veelvuldig veranderende combinatie van ijzig akkoordenwerk en wringende dissonantie. Daarbij wordt er toch af en toe nog ruimte gemaakt voor een lekkere meeslepende doomy passage. Het is weer een sterke toevoeging aan de discografie van Rorcal.

Daarna is het Portugese Process of Guilt aan zet. Rorcal leverde drie fragmentatiebommen af met snelle overgangen en snel gitaarwerk, deze band doet precies het tegenovergestelde. De track Liar is in drie ”movements” verdeeld en komt heel traag op gang. De twee minuten introductie bevat alleen gitaren en hatelijke vocalen, daarna doet de ritmesectie zijn intrede. Process of Guilt stript zijn instrumentatie tot op het bot: de sludgy gitaren leggen repeterende riffs neer die spaarzaam zijn, waardoor de feedback er doorheen sijpelt. De drummer geeft alleen de mokerslagen mee en ontziet zich grotendeels van fills. De muziek van dit gezelschap is meeslepend en blijft, ondanks de minimale aanpak, interessant door kleine veranderingen. Wanneer de drummer namelijk in het tweede deel een tribal-achtige groove inzet is het effect groot. Vier muzikanten die samen een zo doordringend mogelijke muur van geluid neerzetten door middel van doom en sludge, dat is Process of Guilt.

Een uitstekend resultaat van beide kanten die erg verschillend zijn. Rorcal pakt het chaotisch en furieus aan, terwijl Process of Guilt vermorzelend en meeslepend is. Laatstgenoemde verraste mij en de discografie van Process of Guilt zal dan ook nog verder onder de loep genomen worden door mij. De luisteraars die Vilávége goed vonden zullen het materiaal van Rorcal op de split ook goed vinden.

Tracklisting Rorcal:
Rorcal / Process of Guilt – Split

1. IX