Lamentations of The Ashen – Libertine Cyst

Eigen Beheer, 2015

Sombere geesten hebben er weer wat luisterpret bij. De Amerikaan Bon Vincent Fry houdt zich al sinds 2007 bezig met het maken van mistroostige blackmetal en heeft er immers dit jaar een release bij. Libertine Cyst heet de plaat, het is zijn derde. Vier nummers, maar wel een speelduur van meer dan een uur.

Er valt heel wat te zeggen over de muziek van deze man, maar het merendeel is jammer genoeg niet zo positief. Enerzijds zijn er de zaken die makkelijk bijgeschroefd kunnen worden, zoals de compleet barakke mix van deze instrumenten en het voortdurende vocale gefluister van de man. Het kan goed zijn dat die zangstijl wat eigen accenten aanbrengt in deze trieste black, maar dan mag het wel een pak prominter en beklemmender aanwezig zijn. Wel lijkt het erop dat de man iets meer zijn maat kan houden in vergelijking met vijf jaar geleden als het tempo wat opgeschroefd wordt. Anderzijds is er echter ook de inhoud en die vind ik persoonlijk maar matig. Een basic depressive sfeertje dat wat uitgemolken wordt, maar zonder twijfel kan het opkrikken van het voorgenoemde facet er al een diepgaander product van maken. Vooral als de spooky psychedelische gelaagdheid zoals op Hiraeth (Torpor of The Persiflage) beter uit de verf komt, de vocalen beklemmender klinken en dat verdraaide snaredrumgeluid wat minder op de zenuwen werkt. Ook die post-rocktintels (misschien het betere op deze plaat) mogen wat mij betreft wat meer aan bod komen, al vind ik dat deze zwoelere momenten erg contrasteren met de ruwere fases die elders op de plaat te horen zijn. Hetzelfde kan ook gezegd worden van het akoestische stukje met melancholische clean vocals op de afsluittrack.

Hij heeft er duidelijk een potje van gemaakt, deze Amerikaan. Die momenten met akoestiek en clean vocals of met post-rock maken duidelijk dat de man wel goede ideeën heeft. Enkel past het niet in zijn basisproduct dat erg basic en monotoon blijft klinken en bovendien nog eens erg matig uit de verf komt door de productie. Hopen dat meer van die goede elementen aan bod komen in het vervolg en de man ze kan verwerken in een pakkend en emotioneel verhaal.

Lamentations of The Ashen - Libertine Cyst

1. A Profane Illvmination (Convvulsionaries of Temporal Heterodoxy)
  2. II