Eternal Wisdom – Pathei Mathos

Eternal Wisdom – Pathei Mathos
Legacy Records, 2014

Het Duiste Eternal Wisdom speelt blackened deathmetal (omdat deathened blackmetal nu eenmaal niet klinkt) en dat kan tegenwoordig van alles betekenen. Van de ‘klassieke’ Belphegor-stijl, tremolo’s, blastbeats en grunts tot de occulte en ontoegankelijke geluidenbrij die Antediluvian en consorten produceren, black/deathmetal is altijd interessant. Eternal Wisdom kiest op Pathei Mathos voor een relatief melodische vorm van blackmetal voorzien van grunts en ander lekkers.

Eternal Wisdom gunt zichzelf de tijd om heel wat melodie in zijn muziek te stoppen. Gitaren die tonen dat ze in staat zijn om in overdrive te gaan deinzen er niet voor terug om het geheel wat op te leuken met een toegankelijke riff. Echt melig melodisch wordt het gelukkig nooit, daarvoor gaat het vaak genoeg een versnelling hoger. Vocaal wordt hier ook een overtuigende prestatie neergezet. Grunts worden van tijd tot tijd afgewisseld met de nodige screams, waarbij beide regelmatig over elkaar heen worden geplakt. Het symboliseert een beetje de redelijk eenvoudige maar erg doeltreffende mix van black en death die deze band heeft gecreëerd. Luister bijvoorbeeld naar Schizoid Depressions and Hysteric Obsessions om te ontdekken hoe sterk sommige van de riffs op Pathei Mathos zijn.

Fijne plaat dus, aan te raden voor wie denkt dat een melodische mengeling van death en black hem of haar wel kan smaken. Productiegewijs had het misschien nog een tikkeltje beter gemogen, omdat het geheel nu redelijk kaal klinkt, maar dat is maar kritiek in de marge. Niet slecht voor een eenmansband!

Tracklisting
”

1. Seelenwanderung