Selvans – Clangores Plenilunio

Selvans – Clangores Plenilunio
Avantgarde Music, 2015

Dit jaar maken we kennis met het Italiaanse Selvans, maar tegelijkertijd nemen we ook meteen al afscheid van een van de leden die te horen was op deze eerste EP. De drummer is inmiddels overleden, maar de band blijft duidelijk bestaan. De kernleden Sethlans Fulguriator en Selvans Haruspex vonden we vroeger terug binnen de prima folkmetalband Draugr en ik ben blij dat de kwaliteit behouden blijft in dit nieuwe project. Vijf tracks krijgen we geserveerd, waaronder één proloog in het midden en één outro, en daarnaast nog een goedgebrachte cover van het Noorse …In The Woods. We moeten dus afgaan op de twee eerste tracks om dit nieuwe Italiaanse gegeven in te schatten en dat gebeurt eigenlijk makkelijk met twee tracks die elk zo’n tiental minuten duren.

Dit is niet het type huppelfolk dat je op menig Paganfest tegen het lijf botst, want eigenlijk leunt de muzikale basis van Selvans sterker aan bij melodische en symfonische blackmetal. Dimmu Borgir, maar minder bombastisch. Symfoblack die binnen de lijntjes van het kader blijft, maar waar wel enkele heerlijke riffs en sfeervolle synth-partijen naar voren komen die een heerlijke achtergrond vormen voor de zanglijn. De epiek is op deze tweede track vrij diepgaand en de mix van de krachtige screams en heldere clean vocals zorgen voor een mooi contrast. De titeltrack laat ook wat Finntroll-deuntjes horen en ook de speelsere fases volgen wat in die richting.

Wat speelse folkelementen zijn er dus wel op deze EP, maar het belangrijkste is dat Selvans een ziel heeft en dat is vandaag de dag eigenlijk het belangrijkste binnen muziek. Los daarvan is het ook gewoon fijn om nog eens een sterke melodische plaat te horen die het niet al te bont maakt.

Selvans - Clangores Plenilunio

1. Lupercale
  2. Clangores Plenilunio