Nailgun Massacre – Boned, Boxed and Buried

Xtreem Music, 2015

Het tweede album van Nailgun Massacre ligt voor m’n neus terwijl de inhoud de nodige rondjes in de speler draait. Backyard Butchery, het debuutalbum van dit vijfkoppige gezelschap, viel bij me in de smaak. Een moddervet oldschool geluid dat muzikaal veel weghad van Entombed’s hoogtijdagen… Daar werd ik dermate blij van dat ik ze direct een plek kregen om mijn eigen Zeeuws-Vlaamse metalfeestje destijds. Maar voordat ik mezelf hier volhartig ga propaganderen, zal ik toch echt ter zake moeten komen. Het tweede kind heet Boned, Boxed and Buried, en gezien het artwork, de titel en alles wat om deze band heen hangt, zal er weinig gewijzigd zijn qua stijl, toch?

Meteen bij aanvang van Where’s the Head?, vraag ik me af of ik niet per ongeluk een Entombed– of Dismember-plaat heb opgezet. Als dikke, niet geheel uitgeharde drollen druipen de riffs uit mijn speakers, langs mijn kast naar beneden om mijn gehele interieur te vervuilen. Dit gaat gepaard met veel groovend ritmewerk wat zo kenmerkend is voor de oldschool (vaak Zweedse) tak der deathmetal. Meat Locker bevat weer een heerlijke sample die lekker ranzig in het geheel is verwerkt en het ziekelijke gekerm van Corpsechucker doet de rest. Wél moet ik zeggen dat (ondanks de fijne grunts) zijn horroreske, bijna pijnlijke gegil er soms iets te dik bovenop ligt, maar het past daarentegen wel weer bij het concept van deze band.

Nailgun Massacre mag weer trots zijn op deze nieuweling. Met name het instrumentale gedeelte ligt zeer fijn in het gehoor en deze band doet verder gewoon waar het zin in heeft. Als het muzikale equivalent van bloed, moord, verminking en uiteraard die al dan niet half vergaande inhoud van een reeds in gebruik genomen doodskist jou wel aanstaat, dan pak je dit er gewoon bij. Rogga Johansson zal zich bij het luisteren van Boned, Boxed and Buried afvragen waarom hij nog geen bandlid is van Nailgun Massacre. Om maar even aan te geven waar dit collectief voor staat.

Nailgun Massacre - Boned, Boxed and Buried

1. Where’s the Head?
  2. Boned, Boxed and Buried