Will Z. – Dark Tales Of Will Z.

Will Z. – Dark Tales Of Will Z.
Headspin Records, 2015

Will Z. is een eenmansproject van, je raadt het al, de Belg Will Z. Zo het verhaal gaat is hij begonnen als gitarist om nummers op te nemen met een dubbel cassettedeck. Dit heeft geresulteerd in een aantal demo’s die Will Z. bij de opruiming jaren later vond. Hij was hiervan zo onder de indruk dat hij de studio is ingegaan om de nummers opnieuw op te nemen ´with a little help from his friends´. Hij is trouw gebleven aan de low-fi benadering en de muziek neigt een beetje naar Krautrock of andere progressieve rock uit de jaren 70 en 80. Hier kan een grote scheut retro-occultisme aan toegevoegd worden.

De cd heeft een beetje een hamburger-benadering, atmosferische soundscapes afgewisseld met een nummer dat meer naar een song neigt. Hierdoor doet het geheel een beetje denken aan sleazy horror-sexploitation soundtracks van Manfred Hubler & Siegfred Schwab of wat minder seks en meer horror soundtracks van Goblin. Hierbij worden theremins, kerkorgels, koortjes en meer van dit soort kenmerkende instrumenten uit de kast getrokken. Je hoort gefluister, omgekeerde riffs; kortom de hele reutemeteut. Maar Will Z. doet dat goed. Nergens komt het over als een gimmick en de sfeer op Dark Tales Of Will Z. is erg interessant. Dit vooral omdat Will Z. standvastig is aan de stijl die echt refereert naar niet-ingeslagen paden uit de jaren 70. Hij is echt met een teletijdmachine terug geflitst. We hebben dus niet met een stoner/sludge band te maken die moderne muziek met een seventies-sound combineert.

De truckendoos van Will sijpelt ook door in de nummers die neigen naar (hard)rock zoals gespeeld door Arthur Brown, Coven en Pagan Altar maar nog meer naar psychedelische groepen als Love en apocalyptische folknummers al dan niet gekoppeld aan volgelingen van Charles Manson, The Process Church of Final Judgment of O.T.O. De nummers van Will Z. neigen ook wel naar deze counter-culture. Vaak is de gitaar wel met distortion gespeeld, maar klinkt de rest van zo’n nummer iets meer als alternative rockbands als dEUS, Moondog Jr. en Belle & Sebastian. Maar gelukkig wat vreemder. De cleane stem is hierbij ook mooi. Sterk vind ik Satan Girl, Spider Blues en My Dark Side. Een prima plaat als je van occult-rock met psychedelica houdt.

Will z

1. Total Darkness
  2. Satan Girl