Nocturnus – The Science of Horror

Nocturnus – The Science of Horror
Nuclear War Now! Productions, 2015

Het Amerikaanse deathmetalgezelschap Nocturnus is bekend om een aantal zaken. Meest bijzondere is dat de oprichter van het gezelschap, de zingende drummer Mike Browning (ooit betrokken bij Morbid Angel) na de platen The Key (1990) en Thresholds (1992) uit zijn eigen band werd gezet. Zijn bandleden legden achter zijn rug namelijk de rechten op de naam Nocturnus vast. Buiten een woedende Browning bereikten ze er niet veel mee: er verscheen alleen nog een EP in 1993 en een weinig succesvol album in 2000.

Ook muzikaal is er iets bijzonders te vermelden aan Nocturnus: op de eerste twee albums werden anti-christelijke teksten gecombineerd met space-/sciencefiction-invloeden. Muzikaal kwamen die invloeden uit een keyboard en dat was ongehoord in de extreme muziek van die tijd. Omdat de grenzen van de verschillende metalgenres bovendien veel minder vastlagen dan vandaag de dag het geval is, maakte Nocturnus een interessante combinatie van technische thrash/death/speedmetal.

Na zijn ontslag zat Mike Browning niet stil. Hij richtte After Death op en toen die band in de loop der tijd steeds vaker nummers van Nocturnus ging spelen, ontstond Nocturnus AD. Die band staat regelmatig op de planken. Speciaal voor een optreden in San Francisco heeft het ietwat obscure label Nuclear War Now! Productions de twee demo’s van Nocturnus in een gelimiteerde oplage van 100 stuks op een 12’’ gezet, welke worden geleverd met een toegangskaartje voor die show op 13 maart.

De belangrijkste vraag na deze ellenlange introductie: wat krijgt de luisteraar? Een stukje metalgeschiedenis, dat is zeker. Maar ook twee demo’s uit 1987 en 1988. Zet je volume dus maar een paar niveautjes hoger want het klink alsof de band tijdens de opnamen in de kelder van de opnamestudio stond. Het is leuk om weer eens extreme metal te horen die we nu genreoverschrijdend noemen maar die destijds heel gewoon was. Voor een keertje dan, want ik kan me niet voorstellen dat dit anno 2015 regelmatig langs zal komen op de afspeelapparatuur van de gemiddelde luisteraar. Het blijft natuurlijk een bijzonder rommelig geheel, deze twee opnames. Een leuke hebbedingetje voor de bijna archeologische metalliefhebber, maar verder niet interessant.

Tracklisting The Science of Horror:
Nocturnus - The Science of Horror 200x200

1. Before Christ / After Death