Katavasia – Sacrilegious Testament

Katavasia – Sacrilegious Testament
Floga Records, 2015

Elke band heeft natuurlijk het recht, nee de plicht, om zich te ontwikkelen. Vaak leidt een kleine koerswijziging ertoe dat een band interessant blijft voor haar fanschare en er nieuwe fans bijkomen. Een enkele keer wordt de plank volledig misgeslagen maar gelukkig niet al te vaak. Soms ook heeft een plaat zoveel impact dat elke koerswijziging tot een persoonlijke teleurstelling leidt. Dat laatste was bij mij het geval met alles wat Rotting Christ na Thy Mighty Contract uitbracht. Niet dat de catalogus van Rotting Christ slecht is (integendeel zelfs!) maar ik zou mijn rechterhand indertijd hebben gegeven in ruil voor een tweede versie van genoemd meesterwerk.

Gelukkig mag ik mijn beide handen houden en kan ik ze ineen knijpen want nu is daar Katavasia. Eveneens uit Griekenland en bestaande uit de frontman van Varathron, aangevuld met bandmaatje Achilleas C. en gastbijdragen van Sakis (jawel: van Rotting Christ) en Sotiris (Scepticflesh).

De eerste klanken in Cosmic Nightmare, inclusief subtiele baslijntjes, zijn veelbelovend en doen me naar het puntje van mijn stoel veren. Wanneer Necroabbyssious vocaal losgaat, doe ik hetzelfde. Godallemachtig, als dit negen nummers doorgaat…. Gelukkig is dat het geval. Meestal op midtempo worden de nummers gespeeld met vaak een heerlijk slepende dubbele-bass. Melodie zit er voldoende in en wordt middels een synthesizer sporadisch ondersteund ( Adoration Of Darkness). Heerlijk.

Voor degenen die niet overtuigd zijn van bovenstaande woorden en/of het zelf willen checken: luister maar eens naar Visions Of The Misty Night. Wedden dat je “om” bent? Als neutrale recensent kom ik uit op onderstaande score. Persoonlijk zou het dichter bij het maximale liggen.

Katavasia – Sacrilegious Testament

1. Cosmic Nightmare
  2. Symphony Des Gravens