Urfaust – Apparitions

Urfaust – Apparitions
Van Records, 2015

Urfaust heeft al lang bewezen dat ze veelzijdig is en met deze EP wordt er zelfs weer breder dan ooit gekeken. Ditmaal geen low-fi black metal maar een ritueel weergegeven door middel van dit duistere ambient werkje. Werk dat bij vlagen doet denken aan het werk van Burzum in de gevangenis, maar alleen hiermee zou je Apparitions zwaar tekort doen.

Wat mij betreft komen we twee delen tegen waarvan het eerste deel bestaat uit drie gangen. Dit trapt af met The End Of Genetic Circles dat je in de juiste sfeer brengt. Apparitions diept dit geluid verder uit en voegt meer toe met meerdere lagen waaronder ook de drums er halverwege inkomen om een ritme toe te voegen. Dit doet middeleeuws aan en ook de zang die enkel klanken weergeeft en geen tekst, verhoogt het gevoel van een ritueel. Op The Healer wordt er weer een stap gezet waarbij ook de gitaar weer op de voorgrond treedt, waarmee dit het nummer is dat het dichtst in de buurt van vorig werk komt. Het tweede deel omvat de enkele track The River dat nog het meeste voelt als een lange donkere tocht door diepe spelonken met ronddwalende zielen

De eerste drie nummers weten mij prima mee te voeren en zijn heel goed opgebouwd. De spanning is continue voelbaar en nergens slaat de verveling toe. De afsluiter vind ik zelf wat aan de lange kant, zeker ook omdat hierin de minste afwisseling en spanning zit. Als geheel is dit een meer dan uitstekende EP die de aanschaf zeker waard is. Dus ben je in voor een duistere trip, laat dit dan jouw gids zijn.

Urfaust cover

1. The End Of Genetic Circles
  2. Apparitions