Inquisition – Magnificent Glorification of Lucifer (heruitgave)

Season of Mist, 2015

Blackmetalband Inquisition brengt een heruitgave van het in 2004 uitgebrachte album Magnificent Glorification of Lucifer. Ook deze band kende ik eigenlijk niet, maar ik had er wel eens van gehoord (zo lijkt het langzamerhand wel of ik geen enkele band ken). Wat ik me met heruitgaven wel eens afvraag is of het nou echt per se nodig is om iets wat al eerder uitgebracht is nog eens uit te brengen. De hoes is in ieder geval wel heel erg mooi.

Zoals eerder al vermeld kende ik het origineel uit 2004 niet, en de band zelf ook niet. Wat gelijk al opvalt is de merkwaardige zangstijl van zanger Dagon. Deze is niet gescreamed, maar een soort van gegromd. Het klinkt, toepasselijk bij de teksten en stijl van de band, alsof Dagon daadwerkelijk een satanisch ritueel uitvoert; een duister gefluister, vind ik zelf wel een mooie benaming. De nummers zijn voorzien van old-school, soms bijna rock & roll-achtig, blackmetalgeluid in zowel gitaren als drums, afgewisseld met soms wat melancholisch klinkende dissonantjes ertussendoor. De riffs gaan er lekker en snel in, iets wat met de zang wat lastiger gaat, hoewel die na een paar nummers ook wel begint te wennen. De tweede bonus track van deze heruitgave, May the Rays of a Fullmoon Shine upon Us, is een wat langer nummer en heeft een iets melancholischer geluid dan de andere tracks, dit is daarom mijn favoriete track van de heruitgave.

Vooral door de tweede bonus track, en natuurlijk de prachtige nieuwe hoes, is deze heruitgave het voor de occulte-blackmetal liefhebbers zeker waard om in huis te halen. Voor mensen voor wie Inquisition nieuw is, zoals bij mij het geval was, is het misschien handig eerst een nummertje of wat te checken om te kijken of je de zang kunt waarderen. Persoonlijk vind ik dat de ritualistische zang een unieke en extra dimensie geeft aan de muziek, en ik mocht er dan ook graag naar luisteren.

1. Baptized in Black Goat Blood
  2. Crush the Jewish Prophet
  3. Under the Black Inverted Pentagram