All That Remains – The Order Of Things

All That Remains – The Order Of Things

Razor & Tie

Records, 2015

Van een band die na een maand al ruim een half miljoen views heeft bij een clip, zou je wel iets moeten vinden. Is het niet over de muziek dan is het wel over de uitspraken van de frontman Labonte over homo’s dan wel journalisten. Gek genoeg voel ik die drang bij All That Remains niet. De muziek is ruim voldoende maar niet extreem goed en ik begrijp de verontwaardiging ten aanzien van deze zanger ook niet. Van een ex-marinier die pro-wapenshirts draagt en er uitziet als iemand die op elk moment “USA! USA!” kan brullen weet je dat deze ongepolijste meningen heeft. Wat je er ook van vindt, ironisch is wel dat hij het niet zo heeft op “faggots” en intellectuelen, maar wel de plaat noemt naar het meesterwerk van een homoseksuele linkse filosoof. Had je het album beter ‘The Road To Serfdom’ kunnen noemen.

Maar nu de muziek. The Order Of Things is iets melodieuzer dan A War You Cannot Win. Weer wordt voor de halfom-benadering gekozen: poppy punkrock nummers met wat ruigere metalcoresongs. Philip Labonte zingt veel cleaner en wordt ondersteund door bassiste Jeanne Sagan. Dit doen zij niet onverdienstelijk, het zijn mooie stemmen. Het doet mij een beetje denken aan Ignite. Net als die laatste band komen ook heus wel jengelende nummers (zoals Fiat Empire), maar voor het merendeel van de plaat heeft sterke songs. Goed vind ik de melodieuze nummers als This Probably Won’t End Well en Bite My Tongue, maar stiekem hou ik toch wel meer van het hardere werk als No Knock en True Kvlt-Metal. Het laatste nummer Self Criticism And Self Realization brengt zowel het melodieuze als het zwaardere in balans. Het is prettige luistermuziek.

All That Remains

1. This Probably Won’t End Well
  2. No Knock