Rob Zombie – Spookshow International Live

T-Boy Records/Universal Music Group, 2015

Wat is het belangrijkste aan een live-album? Dat je als luisteraar meemaakt wat de concertbezoeker meemaakte. Natuurlijk lukt dat nooit maar Rob Zombie komt met Spookshow International Live een heel eind. De geboren entertainer – hij zag eerder dit jaar Abraham – stelt live nooit teleur en heeft de energie die uitgaat van zijn toegankelijke licht-industriële groovemetal goed weten vast te leggen op deze tweede live-plaat na Zombie Live uit 2007. De negentien tracks zijn vorig jaar tijdens een paar shows opgenomen en zodanig op een rij gezet dat het één geheel lijkt.

Spookshow International Live is een bijzonder prettig album met alle bekende ingrediënten op de songlist. Klassiekers als Superbeast, House of 1000 Corpses, Dragula en Living Dead Girl zijn weer present en dat geldt ook voor de onvermijdelijke overblijfselen uit de White Zombie-periode: More Human Than Human (waarin de zanger toch echt lucht tekort komt) en Thunder Kiss ’65 (door Zombie geïntroduceerd als het nummer dat hij al vijfduizend keer heeft gespeeld maar nu graag voor de vijfduizend-en-eerste keer laar horen). Het geheel wordt aangevuld met nieuwe Klassiekers als Sick Bubblegum, Jesus Frankenstein en Ging Gang Gong De Do Gong De Laga Raga. Het enige opvallende nummer op Spookshow International Live is de Ramones-cover Blitzkrieg Bop.

Kortom: een heerlijk album voor de liefhebber en een schoolvoorbeeld van hoe een live-registratie moet zijn. Tegelijkertijd smaakt het naar meer en laat het dan goed uitkomen dat Zombie dit jaar alweer de oversteek naar Europa maakt om een nieuw album onder de aandacht te brengen.

Rob Zombie - Spookshow International Live

1. Teenage Nosferatu Pussy
  2. Superbeast