Garden of Worm – Idle Stones

Garden of Worm – Idle Stones
Svart Records, 2015

Het Finse Garden of Worm is altijd al een buitenbeentje geweest binnen het doommetalwereldje. Met een toch wel wat aparte sound en de nodige proginvloeden was de muziek niet altijd even makkelijk in het oor liggend, maar zeker wel interessant. De geluiden over een forse koerswijziging waren echter redelijk verontrustend voor de doomliefhebbers.

Helaas is dat ook bewaarheid geworden. De gitaarsound is teruggebracht naar een softe versie van de seventies-sound en het doomelement is nagenoeg verloren gegaan. Openingsnummer Fleeting are the Days of Man zet qua seventies-geluid al direct de toon, maar met nog wel wat doominvloeden is de overgang naar de nieuwe sound nog enigszins te verteren. Voor mij gaat halverwege het tweede nummer Summer’s Isle de lol er van af, als het nummer omslaat in een instrumentale psychedelische jamtrip. Desertshore kent een vier minuten lange saaie instrumentale aanloop alvorens tot uitbarsting te komen, maar is al weer snel voorbij. Het twintig minuten durende The Sleeper including Being is More than Life start lekker traag maar vanwege de softe sound gaan de eerste tien minuten wel tergend langzaam voorbij. In het tweede deel slaat de stemming al heel snel om in een nieuwe instrumentale space-achtige psychedelische trip van de resterende tien minuten. Het is helaas niet anders.

Garden of Worm lijkt verloren voor de doommetal en dat is jammer. De teleurstelling over Idle Stones is bij mij in ieder geval erg groot en dat komt dan ook tot uiting in het eindcijfer. Liefhebbers van psychedelische trips kunnen daar wellicht zo’n twintig punten bij optellen. Rest nog te vermelden dat dit album vooralsnog alleen op vinyl is uitgebracht met een oplage van 500 stuks.

Garden of Worm – Idle Stones

1. Fleeting are the Days of Man
  2. Summer’s Isle