Eldorado – Babylonia Haze

Eldorado – Babylonia Haze
Eigen Beheer, 2015

Over de vorige albums van het Spaanse Eldorado waren mijn collega’s erg te spreken. De met een zeventiger jaren overgoten en door blues doordrenkte rock, viel erg goed in de smaak en vooral zanger Jesus Trujillo scoorde hoge ogen. Anno 2015 brengt de band Karma Generator voor de Spaanstalige aanhang en zoals gebruikelijk is er ook gedacht aan de mensen die geen Spaans spreken, door tegelijkertijd Babylonia Haze uit te brengen.

Omdat mijn Spaans niet veel verder gaat dan “ola” en “comme es tas”, houden we het hier lekker bij de Engelstalige uitvoering en die knalt lekker binnen met Mad Woman. Holy crap, wat klinkt deze mix van ZZ-Top en AC/DC lekker zeg! Het Texaanse, “redneck” (stoner?) geluid van ZZ-Top gecombineerd met de power en blues van AC/DC wel te verstaan. Had het gehele album bestaan uit dergelijke tracks, had ik waarschijnlijk zonder aarzelen een dikke 100 punten uitgedeeld aan dit album. De openingstrack is echter niet representatief voor de rest van het album. Het tempo gaat flink omlaag en de hoeveelheid psychedelica gaat, zoals wel vaker in de jaren 70 gebeurde, omhoog. Nummers als Breathe The Night en Resurrection Song doen zelfs wat folkloristisch aan, mede door het gebruik van, wat klinkt als, viool en fluit. Ondanks het lagere tempo, zijn de songs echter nog steeds van uitstekende kwaliteit. Die kwaliteiten komen perfect naar voren in het ruim elf minuten durende, Pink Floyd -achtige Karma Genarator. Het nummer begint als een rustig kabbelend beekje, maar groeit gestaag toch een volledige oceaan die over je heen gestort wordt. Geheel in stijl, eindigt de band met een geheel verschillend nummer, dan warmee ze Babylonia Haze begonnen zijn. Moon Girl is namelijk een bijna breekbaar liedje die door de album opener geheel vermorzeld zou worden.

Ik heb me een krap uurtje uitstekend kunnen vermaken met de tien tracks op Babylonia Haze. Eldorado heeft wederom de jaren zeventig naar de huidige tijd kunnen brengen. Psychedelica, stoner, rock & roll en blues komen allemaal samen op dit verrassende album. Liefhebbers van vorige werk van deze heren hoef ik niet meer te overtuigen natuurlijk. Was je nog niet bekend met deze band, raad ik je zeker aan om Eldorado een luisterbeurt te geven. Je zult niet teleurgesteld worden!

Eldorado - Babylonia Haze

1. Mad Woman
  2. Evil People