Raketkanon – Rktkn#2

Raketkanon – Rktkn#2
Zeal Records, 2015

Was het debuut van Raketkanon nog een onverwachte maar bijzonder aangename toevoeging aan de Vlaamse muziekscène, is Rktkn#2 een dikke middelvinger naar de luisteraar en de recensent. Een middelvinger die je doet afvragen waar je eigenlijk naar aan het luisteren bent en waarom je dit nu eigenlijk zulke heerlijke muziek vindt.

Raketkanon combineert sludge-, noiserock-, beatdown- en post-invloeden om tot een onevenaarbaar geheel te komen van energie, vervreemding en zelfs emotie (Mathilde). Openingsnummer Florent, dat misschien het eenvoudigst te verwerken valt is maar een halve maatstaf voor deze plaat, er is namelijk zoveel dat hier te vinden is. Pieter-Paul Devos doet als zanger ook gewoon wat hij wil, zijn geschreeuw klinkt opnieuw als de middelvinger waar ik het eerder al over had, hij gaat schijnbaar willekeurig eens aan de slag met de stemvervormer en kan ook gewoon clean aardig uit de voeten. hem live al eens aan het werk heeft gezien weet tot welke onvoorspelbaarheid hij in staat is (net als heel Raketkanon eigenlijk).

Los van al het ogenschijnlijk willekeurig gedoe, los van de gimmick met de songtitels (net als bij Rktkn#1 allemaal typische Vlaamse namen) en los van de middelvinger, moet je na album nummer twee wel gewoon toegeven dat Raketkanon staat als een huis. Deze heren weten zeer goed waar ze mee bezig zijn, getuige de complexe ritmes en de indrukwekkende structuren met extra laagjes die ze hanteren (Harald). Je mixt niet ongestraft een stuk of vijf verschillende genres als je niet echt goed bent in wat je doet. Tussen alles door zorgen de stijlvolle breakdowns overigens voor voldoende houvast om het allemaal draagbaar te houden (Ibrahim).

Al die Raketkanon op een podium bezig hebben gezien weten dat deze heren een volstrekt unieke podiumpresence hebben. Rktkn#2 bewijst evenwel dat dit viertal tot veel meer in staat is dan lollige songtitels, coole logo’s en een vet feestje. Met deze tweede plaat toont Raketkanon dat het for real is en dat ons nog heel wat moois te wachten staat.

Tracklisting
”

1. Florent