Altar of Plagues Farewell Tour

Altar of Plagues Farewell Tour

24 maart 2015, Kavka, Antwerpen

Dankzij Ondergronds deed de ultieme afscheidstournee van het Ierse Altar of Plagues ook Antwerpen aan. Kavka was het decor voor één van de laatste shows in de lage landen van deze grote naam uit de Europese ondergrond. Voor een zondagavond was het zaaltje aardig gevuld, zodat ook de voorprogramma’s op een mooi publiek konden rekenen.

Twee Vlaamse bands, Bones en L’Hiver en Deuil kregen en grepen hun kans, alvorens Malthusian het pad effende voor hun illustere landgenoten. Ik moet mij vertonschuldigen bij de heren van L’Hiver en Deuil omdat ik hun concert niet heb gehaald, vanwege familiale verplichtingen begon mijn avond met Bones. De fotograaf was gelukkig wel op tijd.

Hiver

De jonge Antwerpenaren van Bones bewezen in Kavka dat hun korte ep Awaiting Rebirth alvast voldoende kwaliteit biedt om een dik half uur mee te vullen. Hun old school deathmetal wisselde inventieve passages af met razendsnelle solo’s en allesverpletterende beukpassages. Hoewel het geluid niet helemaal op punt stond en het geheel bijwijlen verwaterde tot een muzikale brij, was dit op zich wel passend voor deze muziek die het niet meteen van verfijning moet hebben. Het meeste indruk maakten de twee zangers(/gitaristen) die met hun schreeuwerige stemklanken een extra dosis old school toevoegden. Bones bewees in ieder geval dat het nu al een sterke podiumprestatie kan neerzetten die zin doet krijgen in een eerste full length van de band.

bones

Van twee zangers ging het naar drie zangers met Malthusian. Net als Bones en L’Hiver en Deuil hebben deze Ieren voorlopig enkel ep’s op het cv staan (nr.2 komt uit op 6 april), maar ook nu weerhield het de band er niet van een heel sterk half uur neer te zetten. De band is een welkome aanvulling in het genre dat bekend is van bands als Portal of Mitochondrion en waar steeds weer nieuwe namen naar voren treden. Muzikaal was het een pletwals die er in slaagde van een grimmige sfeer neer te zetten (geholpen door onaangename visuals), maar ook regelmatig voor pure headbangmuziek koos. De drie zangers wisselden af of werkten samen om ook vocaal gevarieerd en ijzersterk voor de dag te komen. Het half uur dat de heren kregen vloog voorbij en smaakte naar heel wat meer. Opnieuw een band die met weinig materiaal een sterke show neerzette die het best voor de toekomst doet vermoeden.

malthusian

Qua publieksinteractie waren de toeschouwers in Kavka nog niet verwend en headliner Altar of Plagues was niet meteen van zin hier verandering in te brengen. De post-black van deze Ieren leent zich sowieso goed tot een afstandelijke sfeer. Het drietal liet de muziek spreken en wisselde af tussen bezwerende passages en meeslepende muzikale wervelstormen. Vocaal beperkt Altar of Plagues zich tot enkele cleane stukken en enkele hardere rasps, maar in vergelijking met Bones en Malthusian domineerde de zang totaal niet. Als je muziek kan schrijven zoals dit drietal worden zanglijnen ook gewoon bijzaak.

AoP

Altar of Plagues maakte van dit afscheidsconcert ook een mooie trip doorheen hun eigen discografie. De drie langspelers kwamen mooi aan bod, van nieuw naar oud. En dan plots, kwam droogweg de mededeling: “this is our last song” en haalde het trio nog eens alles uit de kast. De hoofden in Kavka gingen gewillig op en neer, waarna een korte “thank you” het definitieve afscheid van Altar of Plagues aan Antwerpen aankondigde. Een band die ongetwijfeld gemist zal worden, al bewezen hun collega’s dat er heel wat nieuwe talent klaar staat. Bedankt aan Ondergronds om hen kansen te blijven geven.

Bedankt aan Nathalie van Loock voor de prachtige foto’s!