Arcane – Known-Learned

Arcane – Known-Learned

The Laser’s Edge, 2015

Normaal gesproken heb ik niet veel luisterbeurten nodig om een oordeel te vellen over muziek. De nieuwe Arcane, daarentegen, bevestigt als uitzondering deze regel. Het wordt de luisteraar dan ook niet gemakkelijk gemaakt. Known-Learned is een conceptalbum bestaande uit een wat heftigere kant (Known) en een wat meer laidback kant (Learned). Wanneer je naar de tracklist kijkt heb je al door dat je op het verkeerde been wordt gezet.

Muzikaal heeft Arcane, een studioband onder leiding van zanger/gitarist Jim Grey, veel weg van Tool (10.000 Days), A Perfect Circle en een band als Karnivool. Met name de zang doet erg denken aan die van Maynard Keenan. De band bedient zich ook van complexe songstructureren, maar pakt daarin met name op Known vooral de afslag richting de metal. Geen Dream Theater-achtig bombastisch gefreak, maar wel genoeg muzikale uitdaging voor de luisteraar.

Selfsame vormt halverwege het eerste rustpunt op Known. Akoestisch gitaartje, subtiele piano en uitmuntende, breekbare, zang zijn sterkhouders in een nummer dat zich gaandeweg naar een climax ontwikkelt. De band grijpt de luisteraar bij de strot en voert hem of haar mee in zijn kleurrijke wereld waar genoeg in valt te beleven. Nu en dan is het genieten van de atmosferische, haast dromerige passages, dan gaat het gas erop en denderen de dubbele bass, toesten en gitaarriffs je om de oren. Herkenbaar ijkpunt blijft de gedragen voordracht van Grey.

Het tweede deel van het concept heet Learned. Als gezegd, het rustigere en bedachtzamere broertje van Known. De A Perfect Circle-invloeden zijn hier niet van de lucht. Arcane benadert op Learned het sfeertje van Thirteenth Step. Ondanks dat blijft het lastig om over de gehele linie geboeid te blijven. Nu en dan kabbelt het iets te veel doelloos voort. Wellicht de bedoeling, maar het wordt mij soms wat te veel van het focusloze.

Liefhebbers van de hierboven genoemde bands kunnen hun hart ophalen bij Arcane, dat een meer dan geslaagd werkstuk op de wereld heeft losgelaten. Dat de band al sinds 2009 platen uitbrengt moge duidelijk zijn. Hier zijn geen beginnelingen bezig. Het vergt weliswaar tijd, inspanning en nu en dan wat vasthoudendheid, maar Known-Learned heeft alles in zich om het gat te vullen dat een band als Tool al jaren gapend laat. Aanrader.

Tracklisting Side A: Known:
arcane

1. Promise (part 2)