Spectral Lore / Nachtreich – The Quivering Lights

Bindrune Records, 2014

Het was een van de zwaardere bevalling van medio vorig jaar, maar het Griekse project Spectral Lore was op het eind van het jaar opnieuw in verwachting. Dit keer deelde de band een creatie met het Duitse duo Nachtreich en kreeg het kind als naam The Quivering Lights. Het is er duidelijk niet makkelijker op geworden. Opnieuw dus een blackmetal plaat die wat luisteraandacht opeist.

Dit is geen split die netjes in twee helften verdeeld werd, beide projecten nemen het van mekaar over en nergens hapert het eigenlijk, wat ook meteen wil zeggen dat de drie heren de koppen samen hebben gebracht om een product te maken dat van begin tot einde klopt. Ayloss van Spectral Lore heeft dit keer wel heel wat romantiek gezaaid op zijn doffe progressieve blackmetalondergrond, wellicht om wat in het vaarwater te treden van Nachtreich. Dat de Duitsers spelen met klassieke sfeertjes is al meteen duidelijk op de erg mooie opener Lights, die enkel naar het einde toe even een metalen opmars kent. Ayloss vult aan met een diepgaande viool die pas halverwege Quivering overgaat tot doffe melancholische black die weer stelselmatig opbouwt met de gekende kwakkelende kippenvelpartijen op gitaar en wat akoestisch mysterie. Greyness blijft in het klassieke kamp, maar met Ghost Lights gooit ook Nachtreich er wat melancholische lo-fi black in die vooral door vioolpartijen gedragen wordt. Door deze band is er een minder indrukwekkende invulling naar blackmetal toe als je het mij vraagt, dat zet Ayloss met Vanishing nog even in de verf.

Minder beklemmende blackmetal vanuit het Nachtreich-kamp dus, maar eigenlijk steunt deze split vooral op de sfeer die wordt aangereikt door de akoestiek en de klassieke inval van piano en viool. Op dat vlak zijn beide bands aan mekaar gewaagd en is deze split het product van een interessante samenwerking. Proberen dus, maar het is wel even totaal iets anders dan de laatste toprelease van Ayloss.

1. Nachtreich – Lights
  2. Spectral Lore – Quivering
  3. Nachtreich – Greyness