Blind Alley – Primal Howl

Blind Alley – Primal Howl
Eigen Beheer, 2014

”Never judge a book by its cover”; mea máxima culpa in het geval van het Franse Blind Alley die me wat op het verkeerde been zette met de cover van de nieuwe plaat Primal Howl. De band bestaat amper twee jaar en bezit als je het mij vraagt een gouden formule. Het ziet er allemaal luguber en melancholisch uit op de cover, maar dit is eigenlijk een mix van oldies rock, nineties grunge, blues, jazz en oriëntale muziek.

Blind Alley - Primal Howl

Dit is een van die platen die je volgend jaar wellicht nog steeds in mijn auto zal vinden. Niet iets wat je daarom elke dag beluistert, maar hier schuilt echt een bom aan originaliteit. Onderstaande clip, met daarop de opener van de plaat Hearing The Call, toont het al even aan: een oriëntaal timbre, een vrouw die echt een pak soul in haar zanglijn aanbrengt en een instrumentale partij met vocale overgave die me eigenlijk sterk aan Alice In Chains doet denken.

Haast elk van de tracks is raak, maar telkens zit er een lichtjes andere insteek in. Zo krijg je een heerlijk intense bluesrocksleper op Drama X waar vooral de vioolpartij een heerlijk melancholische insteek meegeeft. Op Battlefield kruipt er wat meer oldies-pit in de stem van Zoë tijdens het refrein en hier voelt de gitaartechnische triplaag en de stijl van musiceren bij momenten zelfs wat Led Zeppelin aan.

Een heerlijke groove met Jack In a Box en terug wat oriëntale snufjes op Shanti Town, even een intensere sleper op Wander en een lekkere blues/grunge-mix op Blues City: het vervolg is dus zeker zo afwisselend als al het voorgaande. Toch blijft Blind Alley trouw aan de eigen formule: een diepgaande, groovy mix van vooral oldies rock, blues en grunge. Heerlijk luistervoer voor die dagen dat het even wat drukker is en ongetwijfeld live één van die kippevelbands. Momenteel nog in Noord-Frankrijk en Duitsland, hopelijk in de nabije toekomst ook wat dichter in de buurt.

Blind Alley - Primal Howl

1. Intro
  2. Hearing The Call