Signs of Darkness – The Age of Decay

Signs of Darkness – The Age of Decay
Shiver Records, 2015

Na de veteranen van Insanity Reigns Supreme bewijzen de heren van Signs of Darkness ook dat er nog extreme metal stroomt uit Belgisch Limburg. Er zit een tijdspanne van zeven jaar tussen The Age of Decay en zijn voorganger, met uitzondering van de EP die ik vier jaar geleden besprak. Eens kijken wat er veranderd is.

Signs of Darkness is nog steeds een band die je er zo kan uitplukken op basis van haar stijl. Erg Zweeds getint, gericht op het brengen van melodieuze black op een stevig drumtempo en met flink wat haat in de vocalen. Sommige nieuwe elementen gaan er zeker goed in, zoals de sporadische verdiepingen in de melodieuze muzieklaag. Met andere zaken blijf ik het echter wat moeilijk hebben, zoals de vaak overdreven toevoeging van Nazgul-kreten doorheen tracks als Terra Nullius. Ik herinner me dat de drums in het verleden een werkpunt vormden en vandaag de dag zijn deze door de band erg strak ingespeeld. Vooruitgang op vlak van strakheid dus, maar ik vind dat The Age of Decay een wat klinische sound vertoont en erg berust op herhaling, al diepen de gitaren af en toe prima de diepte in.

Een product dat dus duidelijk in lijn ligt met al het voorgaande en zonder twijfel in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van het Zweedse melodische. Signs of Darkness is een band die doorheen de jaren in België een naam opgebouwd heeft en met dit materiaal die naam ook eer blijft aandoen, al moet ik toegeven dat ik net iets meer progressie en inhoudelijke diepgang verwacht had na zoveel tijd.

Signs of Darkness - The Age of Decay

1. The Rise of Serpents
  2. The Age of Decay