Mandatory – Catharsis

Mandatory – Catharsis
Eigen Beheer, 2014

Mandatory is een Oostenrijkse band die te boek staat als melodic deathmetalband. Met het tweede volledige album Catharsis laat de band echter zien en horen dat ze van vele metalmarkten thuis zijn. Zeker, de liefhebber van een goed stukje technische melodische deathmetal komt absoluut aan zijn trekken, maar uitstapjes naar het extremere werk uit de States, thrash, black en -core invloeden worden niet geschuwd.

Ik heb met onwijs veel plezier dit album beluisterd. De kracht, agressie en afwisseling en niet te vergeten het instrumentale en vocale vakmanschap maken dat de muziek van Mandatory lekker wegluistert. Heerlijke gitaren, een smerige grunt, melodieuze cleane zang ingewikkelde baslijnen en stevige maar afwisselende drums, samengebracht in een heldere mix die alles goed uit de verf doet komen. Wat wil een mens nog meer? Dit wil ik live ook wel eens horen want kan men dit live ook waar maken?

Misschien moet ik het eerste album van de heren er ook maar eens bij halen om te horen of ik dit gewoon al die tijd gemist heb, of dat er sprake is van een enorme groei in de afgelopen jaren. Feit is dat dit een fraai stukje extreme metal is met als uitgangspunt melodic deathmetal en dat het je flink in je ballen schopt. Negen zeer afwisselende nummers, strak en verzorgd gespeeld in een vrijwel voortdurend hoog tempo heeft Catharsis te bieden, echt wel waar voor je geld dus. Max Hundsberger en zijn maten bewijzen dat er ook in Oostenrijk fraaie metalmusic wordt gemaakt. Voor liefhebbers van de agressievere sound is dit een absolute aanrader.

Mandatory

1. End of Watch
  2. Act I: Tragedy