Iris Divine – Karma Sown

Iris Divine – Karma Sown
The Laser’s Edge, 2014

Een Amerikaanse band waar vol lof over gepraat wordt, is dit Iris Divine. De plaat Karma Sown van deze heren kwam uit december vorig jaar en kwam ook enige tijd terug op de mat aan de voordeur te liggen. Het maakt een mens benieuwd naar wat de progrock van deze heren zo indrukwekkend maakt.

Het probleem met prog, is dat vele bands vandaag eigenlijk amper vernieuwend uit de hoek komen. Iris Divine is een band die duidelijk een eigen smoel heeft, maar die wel wat trekjes heeft van andere bekenden binnen het hardrocksegment. De vocalen voelen soms wat Savatage aan, de grooves durven wat meer richting Pantera gaan, maar voor de rest baant deze band zich eigenlijk een eigen weg binnen de melodische progrock. Die stijl wordt dan nog eens aangebracht binnen songs die op vlak van structuur erg knap in mekaar zitten en waarbij de stevige, warme stem van Navid goed samengaat met de uitgebalanceerde tracks. Een lichte synth, een heerlijk rollende bas en wat drumstukken die verdraaid technisch durven worden, maar vooral: tracks met een verhaal dat lekker intens wordt en waarbij je tegelijkertijd nergens grip verliest op het geheel.

Een aanrader voor de liefhebbers van verzorgde hardrock, maar voor wie de structuur van het geheel gerust eens buiten de lijntjes mag kleuren. Een Amerikaanse hardrockband met een volgbaar verhaal voor de liefhebbers van het genre, maar dat misschien iets te zeer met de voetjes binnen de melodische en groovy markt blijft om de fans van bijvoorbeeld de nieuwe Opeth aan te spreken. Misschien iets voor de liefhebbers van Dream Theater.

Iris Divine - Karma Sown

1. The Everlasting Sea
  2. Fire of The Unknown