Umbra Et Imago – Die Unsterblichen

Umbra Et Imago – Die Unsterblichen
SPV, 2015

Een neogotische opera van drie akten. Zo kondigt de Schaduw van het Beeld haar tiende volle lengte aan. Wie Manuel een beetje kent kan z’n album strikt in twee kampen onderverdelen: het gitaarloze darkwavekamp of het gothic/Neue Deutsche Härte-kamp. Aangezien hij hier zo ambitieus over doet, verwachtten we een mengeling.

Verkeerd verwacht. Het is – en dat is uitzonderlijk voor Umbra Et Imago – licht verteerbare, maar wel van voldoende gitaarzwaarte gestoffeerde gothicmetal uit het Duitse boekje. Over nachtelijke synthgesterntes trekken ze heftige akkoordensluiers met machtsontplooiende baritonrefreinen (al dan niet in duet met de sirenezang van ons Madeleine) en balsemende oorwormmelodie. Zo Duits als een halve liter supermarktbier met een grote 5 op, zeker wanneer je er de melancholiegebleekte strofes met dampende bassen bijkrijgt. Toch legt de charismatische en loepzuivere resonantiezang er net dat tikje meer emotie en diepte in. De verkreukte grunts (of de poging daartoe) hoeven zelfs niet.

Er zit gestage opbouw naar een dramaturgische climax in de langere songs (titelsong, Viva Vulva) en met enkele akoestische gitaren, spookorgels en Victoriaanse piano’s is de neogotische opera best impressionant gecomponeerd. Alleen staat de muzikale begeleiding volledig in het teken van de dieptecanto’s. De synthlagen zijn nogal dunnetjes en qua bombast had er meer ingezeten. Bovendien boeit de cd niet van begin tot einde, wegens enkele saaie songs (Tief In Den Augen) en té beperkt gitaarwerk. Niettemin is dit een véél betere metal/rockopera (een seksuele satire trouwens, wat had je gedacht) dan het gedrocht waar Therion eens mee dacht uit te pakken, maar onsterfelijk, nee dat is dan weer te veel eer.

Tracklisting
UmbraEtImago-DieUnsterblichen

1. Intro