The Lounge Kittens, Like a Storm en Steel Panther in Tilburg

17 maart 2015, 013

Steel Panther, of: hoe ver kun je een grap uitmelken? In ieder geval niet tot aan de Heineken Music Hall want het optreden van de grappenmakers van de glammetal vond om ‘productionele redenen’ niet plaats in de hoofdstedelijke biertempel maar in het veel kleinere 013 in Tilburg. Waar ook nog kaarten voor beschikbaar waren, dus trekt u zelf uw conclusies over die productionele redenen. Neemt niet weg dat een avondje metalen wansmaak best lekker kan zijn, zo ondervond fotograaf Gerard Hamels, die naast het schieten van plaatjes ook nog onderstaand ooggetuigenverslag maakte.

The Lounge Kittens

De avond werd geopend door The Lounge Kittens : een groep van drie dames die a cappella en slechts ondersteund door een keyboard loungeversies van verschillende nummers ten gehore brachten. Zo moest Gloryhole van Steel Panther eraan geloven en werden daarnaast nummers van Iron Maiden en The Prodigy op een eigenzinnige manier ten gehore gebracht. Met de nodige zelfspot tussendoor was het een beetje een vreemd optreden, maar wel lekker voor een keer.

Like a Storm

De katjes vervingen Black Veil Brides dat wegens stemproblemen moest afzeggen. Daarom steeg het Nieuw-Zeelandse Like a Storm een plekje in de line-up. Een band die voornamelijk hardrock speelt, waarbij de gitarist ook nog een didgeridoo tevoorschijn haalde. Na wat onbekend klinkende nummers werd de aandacht verlegd naar coverwerk, met ondermeer de jaren ’90 klassieker Gangsta’s Paradise van Coolio. Het échte smulwerk kwam met AC/DC’s TNT: een mooie opwarmer voor de hoofdact.

Steel Panther 1

Steel Panther 2

Die werd begroet door een propvolle zaal metalheads en andere belangstellenden die de hype wel eens met eigen ogen wilden bekijken. Maar buiten de grappen en grollen bestaat Steel Panther uit muzikanten die een aardig nootje kunnen spelen. Dat bewezen nummers als Gloryhole, Eyes of a Panther en Asian Hooker. Uiteraard werden vrouwen volop uitgenodigd het podium te beklimmen en uitgenodigd te laten zien wat zij in huis hadden. In de zaal werden een enorme opblaasbare penis en een Power Ranger doorgegeven terwijl de band het eerste deel van de set afsloot met het heerlijke Death to All But Metal. De toegift na terugkomst werd afgesloten met Party All Day (Fuck All Night) en de nodige confetti, voordat de pruiken en poederdozen weer de kast ingingen en 013 er weer een succesvol optreden op had zitten.

Steel Panther 3

Foto’s: G-Visions

Steel Panther 4