Nightwish – Endless Forms Most Beautiful

Nuclear Blast, 2015

Het was stiekem toch wel een beetje uitkijken naar deze. Het is inmiddels al bekend dat Floor Jansen de nieuwe stem van Nightwish is geworden en een voorproefje kregen we dit jaar ook al te horen op de single Élan. Inmiddels ligt de opvolger van het prachtige Imaginaerum in de rekken.

Nightwish

Hoe doet Endless Forms Most Beautiful het nu in tegenstelling tot zijn voorganger(s)? Misschien is deze plaat van het Finse gezelschap wat minder catchy of inhoudelijk sterk gebracht dan Imaginaerum, maar uiteraard zou dit Nightwish niet zijn als er weer niet een hele stroom aan sprookjessongs op je af zou komen. Aftrappen doet de band meteen op stevige wijze met Shudder Before The Beautiful en meteen wordt duidelijk dat Floor perfect haar draai gevonden heeft. Erg catchy en hippe stukjes met een pak zwier en die me, mede door de vocale input, wat meer richting Once doen terugdenken, maar met een sound die meer op punt staat en met een mooi verweven samenspel. Minder poppy, maar toch ook niet te operesk. Wat mij betreft is dit ideaal voor de band.

Na iets meer dreiging op Weak Fantasy komt de reeds bekende single op ons af en Élan blijkt ook meteen de luchtigste song van de plaat te zijn, en ook een van de betere. Niet de rustigste track, want die titel gaat uit naar het semi-akoestische Our Decades In The Sun. Een wat emotionele track die de cd wat breekt en niet hoefde naar mijn gevoel, maar dit gaat ongetwijfeld weer wat emotionele harten inpalmen. Dan liever de momenten waarop Nightwish weer het beste van zichzelf laat horen, zoals dat naar het einde toe van Yours Is An Empty Hope gebeurt met de knappe pianopartijen die sprookjesachtig opbouwen, of met het Ierse/Griekse folkloristische My Walden (een beetje een I Want My Tears Back deel twee, ongetwijfeld weer eentje voor de festivals).

Tot slot nog wat over de thematiek die ik gewaar word op deze plaat en die op de opener, de titeltrack en de afsluitende gigant (24 minuten) The Greatest Show On Earth erg knap uit de verf komt. Vooral de gesproken samples delen mee dat we eens wat positiever mogen zijn over onszelf en we moeten beseffen dat de evolutietheorie toch mooie wezens voortgebracht heeft. Meer nog, dat we gelukkig moeten zijn dat we eigenlijk leven. Weer wat olie op het vuur voor alle misantropische lezers/luisteraars, maar misschien eens een interessantere manier om alles te bekijken. In elk geval is die afsluiter er eentje die je eens een paar luisterbeurten moet gunnen, want de band heeft er duidelijk een erg knap verhaal van gemaakt met spanning en diepgang.

Vocaal ben ik meer fan van deze Nightwish-plaat, maar de voorganger deed me inhoudelijk toch net wat meer. Endless Forms Most Beautiful telt wel wat middelmatige tracks, maar Élan, My Walden, Yours Is An Empty Hope en de diepgaande afsluiter maken veel goed. Het belangrijkste is dat deze band nog steeds op het rechte pad is en dat deze zangeres een absolute meerwaarde vormt. De fans kunnen gerust slapen en wegdromen.

1. Shudder Before The Beautiful
  2. Weak Fantasy
  3. Élan