Down To Date – Hello Yes!

Down To Date – Hello Yes!

Eigen Beheer, 2015

Metalcore met melodieuze emo-punk vocalen, er zijn bands om minder afgebrand. Toch ben ik over Down To Date wel te spreken. Natuurlijk zal ik nooit een concert van ze bijwonen tussen jongens met mutsjes en geblondeerde meisjes met roze punten, maar het klinkt wel OK. Dat ligt er vooral aan omdat de muziek weinig pretenties heeft, maar toch interessante zanglijnen heeft.

Berlijn staat bekend als een feeststad, dus als een band als Down To Date stoere verhalen heeft over wilde feesten dan geloof ik het meteen. Wat ik niet geloofde, was dat het Nicki Minaj voor een nummer heeft weten te strikken. Gastvocalen van Paul Bartztsch (We Butter The Bread With Butter) gaan er nog wel in, maar Nicki Minaj? Zij vreet dit soort jonge gastjes op. Uiteindelijk blijkt het nummer feat. Nicki Minaj te heten en zette hierdoor een aantal boze pubers op het verkeerde been. Een slechte grap of een goede PR-stunt? Hoe dan ook, het kenmerkt de band wel. De metalcore waarbij grunts en melodieuze punkrock vocalen worden afgewisseld, hebben een hoog poppy gehalte. Dus geloof ik echt wel dat Down To Date met een beetje geluk een MTV-European Music award kan binnenhalen. Maar dan moet Down To Date wel iets aan de productie doen en toch letten op de melodieuze zang. Want die zit soms net tegen de toon aan.

Toch is de melodie die gevolgd wordt supercatchy waardoor de metalcore er een beetje schril tegen afsteekt (zoals bijvoorbeeld bij Marion I Give You A Bomb). De goede songs neigen hierdoor dan ook meer naar melodieuze punkrock (No Entry, Nine New Lines) terwijl de metalcore riffs en grunts een beetje gewoontjes zijn. De melodielijnen zijn echte oorwurmen. Hello Yes! is nu met crowdfunding in eigen beheer opgenomen, maar zet hier een goede producer op en je trekt hele middelbare scholen leeg. Maar of een rechtgeaarde metalhead hiervoor warmloopt valt nog te bezien.

Down To Date

1. feat. Nicki Minaj
  2. No Entry