Frosthelm – The Endless Winter

Frosthelm – The Endless Winter
Black Work Records, 2015

Opgericht in 2009 levert Frosthelm, na een demo en een ep, nu haar debuut af. Gemixt en gemasterd door Matt Hyde bekend van zijn werk met Slayer en Kreator. Niet geheel toevallig dus dat deze band als eerste, en tot nu toe enige, releast op het door Hyde opgerichte Black Work Records. De blackmetal die men brengt klinkt behoorlijk Noors, ondanks de thrash-invloeden die erin zijn verwerkt.

Enigszins verrast, niet in de laatste plaats door het artwork, door het feit dat deze heren uit de U.S.A. en niet uit Scandinavië komen, draait The Endless Winter haar rondjes in de cd speler. En dat het menig rondje zal worden is na de sterke opener A Storm Of Teeth direct duidelijk. (Glacial Eons is slechts een opmaat naar het ware geweld wat daarna los gaat barsten). Zoveel wordt direct duidelijk: de sterkste troef van Frosthelm is de zang. IJzingwekkend koud en met veel kracht worden de vocalen in de microfoon gespuwd.

Maar ook het goede gitaarwerk valt op. Net wanneer er een aantal goeddoordachte blackmetal riffs elkaar zijn opgevolgd, komt er een thrash-achtige riff naar voren die zorgt voor de broodnodige variatie. Een sterk concept wat zijn meerwaarde meer dan eens zal bewijzen. Bijvoorbeeld in Hell Between Us, een van de hoogtepunten. Dit nummer bevat een heerlijk akoestisch intro en mede doordat het tempo er even uitgaat, is dit een van de hoogtepunten van deze cd.

The Endless Winter is een cd geworden die het verdient boven de underground uit te stijgen. Mede door de bovengemiddeld goede productie die alle instrumenten goed tot haar recht laat komen. Een aanrader voor blackmetalfanaten die hun dish ijskoud geserveerd believen en openstaan voor invloeden uit het thrash-genre.

Frosthelm - The Endless Winter

1. Glacial Eons
  2. A Storm Of Teeth