Sannhet – Revisionist

Sannhet – Revisionist

The Flenser

Records, 2015

Het trio Sannhet uit New York maakt spannende instrumentele muziek. Bovendien worden optredens opgesierd met interessante visuals. De postrock/shoegaze is heerlijk om naar te luisteren omdat deze sfeervol is en er muzikaal erg veel interessants gebeurt. Daarbij valt de band niet ten prooi aan het hoor-mij-eens-moeilijk-doen-syndroom van veel van dit soort bands. De nummers kenmerken zich ook door een duidelijke songstructuur. Ze zijn met goede precisie opgebouwd en proberen de luisteraar in een warm bad te laten glijden.

Het tweede album van de band, Revisionist, bestaat uit negen tracks en komt uit op iets meer dan een half uur. Dat is een verdienste voor een atmosferische post-metalband als Sannhet, want vaak zijn nummers in dit genre enorm uitgesponnen. Dit gaat dan vaak ten koste van het luisterplezier, en zorgt er voor dat je de draad soms kwijtraakt. Erg sterk op Revisionist zijn de gitaarlijnen en de drums. Daarbij schrijft Sannhet echt instrumentele nummers in plaats van een allegaartje van complexe gelaagde riffs, stukken niemandsland of onnavolgbare tempowisselingen. De muziek is al ingewikkeld genoeg. Wanneer het experiment wordt aangegaan, doet Sannhet dit consequent en gedoseerd. Zo is Atrium bijvoorbeeld in een driekwartsmaat gespeeld die de luisteraar in het begin niet opvalt. Bij False Pass gebeurt ook iets vreemds met het ritme. Dit nummer kenmerkt zich door vreemde samples en episch drumwerk. Je merkt dat je met Sannhet met serieuze muzikanten van doen hebt. De muziek zit erg intelligent in elkaar en nodigt uit tot nadere beluistering.

Sannhet

1. Revisionist
  2. Lost Crown