Agnostic Front – The American Dream Died

Nuclear Blast

Records, 2015

Wanneer je de afgelopen jaren een huis hebt gekocht, dan ben je door diepe dalen heengegaan. De waarde daalt en de verkoopprijs wordt nooit meer zoals die vóór 1999 was. Verder liet Thomas Piketty zien dat mensen met voldoende kapitaal rijker worden en de werkenden een lot als horige ten deel valt. Werkende huizenbezitters wachten dus barre tijden. Zo ook Agnostic Front. Nu zanger Roger Miret in een van de populairste hardcore-bands ter wereld zit, moet deze legende toch bijklussen als elektricien en werd hij met zijn gezin bijna uit zijn huis gezet. Gelukkig zorgen penibele situaties bijna altijd voor betere hardcore-platen en deze vlieger gaat ook voor The American Dream Died op.

Hoewel Agnostic Front iets van dertig jaar rondloopt ben ik wel zo’n ouwe lul die eerste periode tot Last Warning de beste vond. Na de reünie was het een beetje zoekende, maar sinds de laatste paar platen is de band weer teruggegaan naar de sound waarmee zij het hardcore-landschap veranderde. Op The American Dream Died keert de band weer naar de jaren tachtig crossover hardcore en speelt dit met erg veel bezieling. Dat blijkt uit de snelle nummers (Enough Is Enough, Police Violence No War Fuck) die het oldschool gevoel onderstrepen. Natuurlijk, er staan wat saaie nummers op (bijvoorbeeld We Walk The Line), maar uiteindelijk overheersen de beteren.

Nee met de heren van Agnostic Front is het niet partyen met Duitse pubers, Steven Seagal verhalen vertellen of pochen met vrouwen boven je standaard. Het gaat gewoon over situaties waar je met 2-0 achterstaat in het leven, maar je gelukkig kunt terugvallen op je vrienden. Op Never Walk Alone wordt de band bijgestaan door de vocalisten van Madball, H20 en Sick Of It All, ex-lid Matt Henderson pingelt nog een aardig stukje mee en er staan weer coole crewshouts op. Prima plaat. Gewoon lekker no-nonsense doen waar je goed in bent.

aTracklisting:
 Agnostic Front

1. Intro