Dr. Living Dead! – Crush The Sublime Gods

Century Media, 2015

De derde full-length is dit voor de energieke geraamtes uit Stockholm. Een interessante, want het was uitkijken of nieuwe zanger Dr. Mania hetzelfde niveau zou halen als voorganger Dr. Ape, want toen we die live de sterren van de hemel hoorden zingen op Summer Breeze, was dat toch een klasse apart. Met Dr. Slam zijn ze ook aan hun vierde drummer toe.

Die laatste doet het alleszins prima. Elke wendbare wiedgroove en onthuidende overdrivewervelwind schroeft hij zowat perfect op met kwieke drumdynamiek. Precies op het juiste moment schakelt ‘ie een tandje bij, zodat een beukende grooveriff plots net dat tikje meer raketbrandstof begint te detoneren en er als een torpedo vandoor gaat. De gitaarschoorsteen stoot alweer een knallende frenzy van botversplinterende beukgrooves en turboriffs uit alsof het radioactieve lozingen uit Oekra-Japanse koeltorens zijn. Wat de zang betreft is het verschil helaas overduidelijk. Mania heeft een roestig, punthoog timbre, maar is melodieus veel beperkter. Hij houdt het vooral bij het soort geratel met in groep gescandeerde songtitels dat je van Municipal Waste kent. Hier en daar durft hij nog wel een glasheldere melodiefrase aan, ruim voldoende om de duizenden pragmatische thrashzangers achter zich te laten, maar met Ape heeft “de Doc” toch wat glans van z’n stethoscoop verloren.

Dat gezegd zijnde, gaat er nu gewoon meer aandacht naar de grafschennende maaizeisriffs die van opperskelet Magere Hein zelf zouden kunnen komen, de kletterende bassen en vitaliserende drums. Dat maakt van Dr. Living Dead! nog steeds het opgegraven, tot leven gewekte mutantkind van Testament en Municipal Waste.

Tracklisting
DrLivingDead-CrushTheSublimeGods

1. The Final Broadcast