The Monolith Deathcult – Bloodcults

The Monolith Deathcult – Bloodcults
Season of Mist, 2015

De Grote Monden van The Monolith Deathcult zijn terug met een EP. Gezien de lengte van het album – Bloodcults klokt op ruim veertig minuten – vraag je je af waarom het niet als volwaardige plaat in de markt wordt gezet maar na beluisteren blijkt waarom: Bloodcults mist de samenhang van een echt album en is vooral een verzameling nummers.

Is dat erg? Uiteraard niet. Met name de eerste zes tracks luisteren prima weg. De snelle, brute deathmetal met licht elektronische invloeden van het inmiddels tot drie leden teruggebrachte gezelschap gaat erin als koek. Jammer is wel dat de muziek iets teveel in de schaduw van het vocale geweld van het duo Dekker/Kok staat. Liefhebbers van meer technische deathmetal moeten hun bevrediging trouwens maar elders zoeken: de missie van The Monolith Deathcult is om je zo snel mogelijk uit je sokken te blazen om je daarna, als je hulpeloos op de grond ligt, nog een trap na te geven.

Vreemde eenden op deze EP zijn Die Waffe Mensch RMX en Den Ensomme Nordens Dronning. Het eerste nummer is precies het tegenovergestelde van de zes kunstwerkjes ervoor: nu voert de elektronica de boventoon en dat leidt tot bijna dansbare industrial voorzien van een Duitstalige deathgrunt. Aardig om te horen maar niet meer dan dat. En de afsluiter is… tja… langzaam. Erg langzaam, bijna ballad-achtig. Wel in TMD-stijl en dus lekker log en dreigend, maar toch. Het had niet gehoeven. Bloodcults had daarom ook na zes nummers mogen eindigen maar aan de andere kant horen muzikale uitstapjes ook bij een EP. Daarom vormt dit album een mooie uitbreiding van de TMD-discografie.

The Monolith Deathcult 200x200

1. Reign of Hell
  2. I Conquistador