Therapy? – Disquiet

Therapy? – Disquiet
Amazing Record Co., 2015

Het verhaal van het Noord-Ierse noiserock gezelschap Therapy? is de oudere Zware Metalenlezer ongetwijfeld bekend. Met het vierde album Troublegum schoot de band midden jaren ’90 bijna dwars door de geluidsbarrière. Maar liefst acht singles van dat album eindigden wereldwijd in de hitlijsten. Nog geen jaar later stond op Infernal Love de monsterhit Diane. Deze Hüsker Dü-cover was van alle franje ontdaan en teerde louter op de cello van Martin McCarrick en de klaagzang van Andy Cairns maar was niet van de radio te slaan.

Niet veel later was het feestje alweer voorbij. Zoals het echte muzikanten betaamt weigerde Therapy? naar de pijpen van de platenmaatschappij te dansen, die de band vervolgens keihard liet vallen. Het alternatieve Pinkpop-publiek ging weer op zoek naar een nieuwe hype en Therapy? verruilde de concertzalen en festivals weer voor kleine zaaltjes. Ondertussen werd er stug doorgegaan met het maken van muziek en nu ligt album nummertje veertien in de virtuele schappen. Disquiet getiteld en voorzien van een lekker schokkende hoes.

Muzikaal tappen de Noord-Ieren nog steeds uit hetzelfde alternatieve metal/noise-rock vaatje en doet opener Still Hurts denken aan het nog steeds machtige Troublegum. Ook al omdat de band twintig jaar laten de platen nog steeds voorziet van dat schelle, garage-achtige geluid. Eerlijk is eerlijk, na Still Hurts vervagen de herinneringen aan Troublegum al snel. Het niveau van dát album weet de band niet te benaderen maar de elf korte, krachtige songs luisteren prima weg.

Therapy? rockt gewoon stevig door met tracks voorzien van persoonlijke en maatschappijkritische teksten. Met Disquiet zullen de Gouden Tijden zeker niet terugkeren maar wie op zoek is naar stevige, rauwe, no-nonense rock, is hier op het goede adres.

Therapy - Disquiet 200x200

1. Still Hurts
  2. Tides