Zørormr – Corpus Hermeticum

Zørormr – Corpus Hermeticum
Via Nocturna, 2015

Uit de Poolse provinciehoofdstad Opole vuurt Moloch het derde album van zijn blackmetalproject Zørormr de wereld in. Tijdens zijn opleiding aan de Hogeschool der Duistere Metalen heeft de kleine Moloch goed opgelet én geluisterd naar zijn grote voorbeelden want hij doet exact wat je op een doorsnee melodieus blackmetalalbum verwacht. Ook aan de randvoorwaarden bij Corpus Hermeticum is voldaan. Namens King Diamond speelt gitarist Mike Wead een riedeltje mee en ook Vader-bassist Tomasz ‘Hal’ Halicki meldde zich in de studio. Daar zat trouwens Arek ‘Malta’ Malczewski (Behemoth) achter de knoppen, dus over het geluid hoeven we ons geen zorgen te maken. Als klap op de vuurpijl siert het Moloch dat hij niet koos voor een drummachine maar een menselijke inhuurslagwerker.

Ondanks de vele vinkjes die kunnen worden gezet is Corpus Hermeticum uiteindelijk maar een saai album. Moloch is typisch zo’n leerling die door braaf zijn huiswerk te doen en vriendelijk te zijn tegen zijn omgeving met vlag en wimpel zijn school doorloopt maar in de praktijk faalt omdat hij niets extra’s weet te brengen. Alle ingrediënten om van Corpus Heremeticum een succes te maken zijn aanwezig maar Zørormr weet de luisteraar niet te raken. Daarvoor klinken de negen tracks te voorspelbaar en vooral te herkenbaar.

Corpus Hermeticum krijgt dus een plekje in de grijze middenmoot, voorzien van het stempel ‘Niet slecht maar ook niet goed’. Gelukkig voor de ijverige student Moloch laat hij op de laatste twee nummers horen toch nog over wat potentie te beschikken dus misschien komt het straks met het vierde album alsnog goed.

Zørormr - Corpus Hermeticum

1. I Am Legend
  2. Against All Heresie