Malthusian – Below the Hengiform

Malthusian – Below the Hengiform
Invictus Productions, 2015

De Ieren van Malthusian werden dankzij hun geweldige debuut-ep MMXIII een band om in de gaten te houden. Ze mochten mee op (afscheids)tournee met hun landgenoten van Altar of Plagues en gaven daar toch de indruk dat ze misschien wel the next big thing kunnen worden. ‘Below the Hengiform‘ is de naam van hun tweede ep, die gebukt gaat onder hoge verwachtingen.

Het wordt in ieder geval snel duidelijk waarom Malthusian op zo’n korte tijd enige bekendheid heeft verworven. Diens recept sluit nauw aan bij de donkere stijl van bands als Mitochondrion, Grave Miasma en het onvermijdbare Portal. Onder meer dankzij zijn drie (!) zangers kan Malthusian heel wat meer diepgang brengen. Door de afwisseling tussen grunts en screams versmelt de grens tussen black- en deathmetal. Het maakt dat ook de riffs op Below the Hengiform al eens een versnelling hoger gaan en er uit een black-/thrashmetal-vaatje getapt wordt.

Naast black en death voegen de Ieren ook wat doommetal aan hun lange nummers toe. Deze passages zijn niet de sterkste van deze ep. Ze dienen vooral om een sfeer te scheppen, maar slagen daar niet altijd in. Het kan geen kwaad dat de nummers hier en daar vertragen, maar het valt op dat Malthusian op zijn best is wanneer het gaspedaal iets dieper in gaat. Ook valt bij de tragere passages op dat de klank van de drum nog niet helemaal op punt staat. Deze klinkt bij momenten een beetje goedkoop, al valt dit minder op wanneer het tegen de 200 kilometer per uur gaat. Hier kan zeker nog verandering in gebracht worden.

Al met al is Below the Hengiform niet de bombshell die MMXIII was, maar wel een bevestiging dat Malthusian een band is om in de gaten te houden. Het is in ieder geval positief dat deze heren het stap voor stap aanpakken en niet zo snel mogelijk een full length proberen uit te poepen. Nog even groeien en dan zitten er heel mooie dingen aan te komen.

Tracklisting
”

1. The Gasless Billows