Obtruncation – Abode of the Departed Souls

Vic Records, 2014

Een band die al vijfentwintig jaar actief is en in die tijd slechts twee demo’s en een album heeft geproduceerd, dat is toch wel een apart gegeven. Als dan zeventien jaar na het eerste album een tweede album het daglicht ziet dan wordt het wel heel bijzonder, zeker als bij het beluisteren blijkt dat de band in al die jaren eigenlijk geen spat veranderd is. Nog steeds speelt Obtruncation snelle, chaotische, krachtige en agressieve authentieke old school deathmetal voor de pure liefhebber.

Abode of the Departed Souls is een plaat die door iedere echte oude school deathmetal liefhebber blind aangeschaft kan worden. Diegenen die deze band uit de Rotterdamse regio nog kennen uit het verleden zullen zeker niet teleurgesteld zijn. De machtige grunts en screams, de razende, bijna thrashy, snelheid. De bijna roekeloos naar binnen gegooide gitaarrifs, het is allemaal nogal indrukwekkend en komt flink binnen. Het is net of de tijd stil is blijven staan. Jammer wel dat het album maar ruim een half uur duurt, want ik had er best nog een of twee nummers meer van gelust.

Als Nederlanse metalliefhebber mag je best een beetje trots zijn op een band als Obtruncation. Gewoon vasthouden aan datgene waar je al vijfentwintig jaar goed in bent, dat verdient gewoon waardering en respect. Kwalitieit voor kwantiteit stellen komt niet zo vaak voor. Voor de liefhebbers van een stukje strak, bruut muzikaal geweld met smerige vocalen, stevig gitaarwerk, krachtige ritmesectie en een prima geproduceerd stukje extreme metal is dit zeer zeker een aanrader. Bangen met die handel!

obtruncation

1. Abode Of The Departed Souls
  2. Guru