Rebel Collective – Middle Age Famous

Rebel Collective – Middle Age Famous

Eigen Beheer, 2015

Het altijd zo beschaafde volkje aan de poolgrens verandert in een ongelikte beer wanneer je er drank ingooit. Rebel Collective is Zweeds en de nummers gaan eigenlijk 90% over zuipen. Gelukkig hebben de heren wel haar op hun ballen waardoor de meest logische muziek uiteindelijk dan richting groove metal, blues en rock ‘n roll is. Dat kan een heerlijke combinatie zijn.

Wat mij als eerste opvalt is dat de nummers goed in elkaar steken en de plaat erg gevarieerd klinkt. Ik hoor uiteenlopende invloeden terug die van surf tot groove metal en van punk tot blues kunnen gaan. Toch klinkt het allemaal als Rebel Collective, met andere woorden: de band heeft een eigen geluid. De productie klinkt ook lekker vuig met rauwe randjes. Rebel Collective speelt met bravoure en dit zullen ze live ook wel waarmaken.

Met de zang heb ik een beetje een haat-liefde verhouding. Het is van goed schuurpapierniveau en lekker met veel pit, maar toch vaak zo vals als een kraai en uit het ritme. Bijvoorbeeld op Baby Blue. Een goed nummer met een lekker mondharmonicaatje en vette riffs. Totdat de zanger aan het einde clean gaat zingen of toonladders inzet. Waar het voorheen ook niet al te zuiver was, gaat dit nu echt te ver. Het nummer zinkt bij het zicht van de haven. Dat is echt zonde, want voor de rest is niks aan te merken en de zang hoort toch echt bij de band. De wat meer ruigere en simpele nummers als Anti-Sober, Jack Barrels Boys en Rock N’ Roll Rebel zijn hierdoor meteen ook beresterk. De enige twee wegen naar een nieuw niveau: zangles nemen of simpelere nummers spelen. Hierdoor ben ik erg benieuwd naar het vervolg.

Rebel Collective

1. Midlife
  2. Rock N’ Roll Rebel