Sxuperion – Through Cosmic Corridors

Sxuperion – Through Cosmic Corridors
Bloody Mountain Records, 2014

Sxuperion is een bezig man. Hij verleent zijn diensten als drummer aan bands als Valdur en Weverin, helpt andere black- en deathmetalbands ook muzikaal een handje en is daarnaast actief met een naar hemzelf vernoemd éénmansproject waarin hij werkelijk alles zelf doet, van artwork tot productie en mix, en alles wat daar tussen zit. Dat niet alleen, de man heeft ook nog eens een eigen studio en platenlabel. Na drie EP’s brengt hij nu een volledig album uit getiteld Through Cosmic Corridors. Athmospheric death-/blackmetal noemt hij het zelf en dat is de waarheid en niets dan de waarheid. Rauwer en sfeervoller heb ik het nog zelden gehoord.

Zo’n veertig minuten lang verbaast Sxuperion ons met een enorme hoge kwaliteit in songwriting en compositie, zeer complex in samenhang en structuur en daarnaast rauw maar toch erg sfeervol. Ik ben nog nooit in Mammoth Lakes, California geweest en had er ook nog nooit van gehoord, maar aan de muzikale activiteit van de man te zien moet er daar niet veel te beleven zijn, want volgens mij komt hij zijn huisstudio nauwelijks uit. Alle instrumenten en vocalen zijn gewoon hartstikke goed gespeeld en opgenomen en daarna bovendien met wat dubbing en sampling vrijwel perfect in de mix gezet.. Het is niet verbazend dat bij een drummer van huis uit dit ook het sterkste onderdeel van het album is. Toch zijn ook de baslijnen zeer complex en staan ze hoog in de mix vlak naast de vette gitaren.

Ook de vocale prestaties mogen niet onvernoemd blijven. Op Through Cosmic Corridors is van alles te horen, van een diepe putgrunt en ijzingwekkende scream tot melodieuze cleane zang en sfeerrijke gesproken tekst. Dit alles in grote samenhang met veel variatie, zelfs binnen de songs. Snelheid, atmosfeer, effecten, alles wordt uit de kast gehaald zonder dat het rommelig of irritant wordt. Er val zo veel te horen dat je je geen moment verveelt, iedere draaibeurt die je dit album geeft vallen er weer nieuwe elementen op en dat zorgt voor een bijna eindeloos portie luisterplezier voor de liefhebber. Verbazingwekkend dat iemand dit helemaal alleen weet klaar te spelen. Laat je verbazen door Sxuperion, zou ik willen zeggen. Ik zit me zelfs af te vragen of ik zijn twee eerder uitgebrachte EP’s eens te pakken moet zien te krijgen.

sxuperion

1. Purulent Spiritual Interstellar Void
  2. Through Cosmic Corridors