Many Arms – Suspended Definition

Many Arms – Suspended Definition
Tzadik, 2014

Bij Zware Metalen komt er genoeg metal langs met jazzinvloeden. Toch haakt een groot gedeelte van de redactie af wanneer de muziek nog wat dieper in jazz en vooral free-jazz geworteld is. Een voorbeeld is Suspended Definition van Many Arms dat qua jazz bij het genadeloze beukwerk hoort. Iedere muzikant van het gezelschap schreef een stuk voor deze plaat.

Dit is jazz die zeker bij openminded metalfans in de smaak kan vallen. Many Arms speelt zijn free-jazz met een frisse intensiteit die je niet loslaat door de gehele speelduur heen. De op de voorgrond liggende ritmesectie explodeert constant met in gevecht gaande kronkelende baslijnen en stuiterende drumritmes op hoge tempo’s terwijl de gitaarlijnen af en toe tevoorschijn komen en juist de noten zorgvuldig uitkiezen. Het saxofoonwerk is van het motto ”piepen en scheuren” met hysterisch werk dat weinig ademruimte laat voor de betreffende muzikant en de luisteraar. Daarbij is er bij de track Pathways Through to Space ruimte voor verstilling met een lange spaarzame gitaarintroductie en een saxofoon die stapvoets weer de muziek binnenloopt, maar daarna start de stortvloed aan opgefokte ritmes weer. Light Cones is een rustige afsluiting waarin de melodielijnen duidelijk en herkenbaar zijn en de ritmesectie heerlijk fluistert.

Deze plaat moet je echt liggen. Dit zal een ware marteling zijn voor velen om doorheen te komen, voor een klein gezelschap is dit een fantastische adrenaline verhogende luisterervaring. Many Arms is voor de luisteraars van bands als Zu en Painkiller die ook houden van jaren ’60 freejazz als Albert Ayler en Ornette Coleman. Wanneer je onder deze groep luisteraars valt, is deze plaat echt een aanrader.

Many Arms – Suspended Definition

1. Surface of Last Scattering
  2. Pathways Through to Space