Blind Guardian & Orphaned Land – Effenaar, Eindhoven

Als tweede optreden in de Beyond the Red Mirror tournee strijken de Krefelders van Blind Guardian in Eindhoven neer, en nemen als voorprogramma de Israëlische formatie Orphaned Land mee. Het is een op het eerste gezicht wat ongemakkelijk ogende package, maar anno 2015 liggen beide bands qua sound misschien minder uit elkaar dan een jaar of tien geleden het geval zou zijn.

OrphanedLand1

De Effenaar is vanavond in ieder geval behoorlijk behoorlijk volgepakt, en dat is wellicht nog eufemistisch uitgedrukt. Hetgeen betekent dat het al behoorlijk druk is (en de rijen buiten nog oneindig lijken) op het moment dat Orphaned Land de bühne betreedt. Dat dit niet meer de band is die in het verleden plaatwerk als Sahara of Mabool uitbracht, moge duidelijk zijn. Van die bezetting is relatief weinig over, en de sound van de band heeft zich, zij het op redelijk organische wijze, geëvolueerd tot een meer compacte orientaalse rock waar de harde deathmetalkantjes inmiddels compleet van afgeslepen lijken. Orphaned Land staat vanavond dan ook als een wat zielloze machine een routine uit te voeren, waar alle vorm van pit en emotie uit verdwenen is. Muzikaal gezien is er niets mis met de an sich prima uitvoeringen van All Is One, Brother of Sapari, maar de band speelt te veel op safe, en de bezieling van weleer is geheel verdwenen. Het overmatig gebruik van tapes om de orkestratie en de koortjes van de platen over te brengen haalt er vervolgens alle overgebleven spontaniteit uit. Een degelijk optreden, maar niet meer dan dat.

Om te zeggen dat Blind Guardian momenteel goed op dreef is, is een understatement. De band heeft met Beyond the Red Mirror een dijk van een plaat uitgebracht, die naar mijn mening met gemak de beste sinds Imaginations from the Other Side genoemd kan worden. De aftrap van de tour was in de thuishaven Krefeld, maar nu is de band pas echt onderweg. Van onwennigheid op het podium valt echter niets te merken tijdens deze tweede show. Vanaf opener The Ninth Wave staat de hele band (en het publiek) op scherp en wordt er op een klein schoonheidsfoutje van Marcus Siepen ergens in een solo halverwege de set, geen noot gemist. Opvallend is ook direct dat het nieuwe plaatwerk uitstekend bij de rest van het oeuvre afsteekt, al vallen de progressieve invloeden natuurlijk wel extra op naast stokoud materiaal als Banish from Sanctuary. Qua setlist bieden de Duitsers vanavond een mooie diverse show, waarbij oud en nieuw materiaal elkaar prima afwisselt, en er op die manier voor iedereen wat te genieten valt (al had het van A Twist in the Myth afkomstige Fly van mij persoonlijk niet gehoeven). In muzikaal opzicht is het vooral vocalist Hansi Kürsch die vanavond ongekend op dreef is, en zelfs alle hoge noten weet te raken, waar dit in het verleden nog wel eens anders was. Tevens begint Hansi eindelijk te leren hoe hij het publiek moet bespelen, en begint hij zich steeds meer te ontpoppen tot een frontman, in plaats van een zanger die zich zonder zijn basgitaar geen raad weet met zijn handen.

BlindGuardian2

Halverwege de set heeft een band een akoestisch intermezzo ingedeeld, waarbij er middels Miracle Machine, A Past and Future Secret en Mordred’s Song een mooi rustpuntje gecreëerd wordt te midden van al het sonische geweld. De reguliere set wordt afgesloten met de publieksfavorieten Journey Through the Dark en het altijd puike Imaginations from the Other Side. Aan toegiften is er vanavond ook geen gebrek, en de band komt na het gesproken intro War of Wrath ijzersterk terug met maar liefst vijf nummers. Opvallend genoeg behoort de nieuwe single Twilight of the Gods daar ook bij. Het publiek zal het hoorbaar worst zijn, gezien het feit dat ieder woord al luidkeels meegezongen wordt. Ook Valhalla doet het vanavond weer ouderwets goed, al is de lol (en de verrassing) van het minutenlang scanderen van het refrein na afloop van het nummer er inmiddels wel een beetje af. Afgesloten wordt er uiteraard weer met de meezingers The Bard’s Song – In the Forest en Mirror Mirror, waarbij zowel band als publiek nog eenmaal alle registers opentrekt, voordat iedereen tevreden naar huis kan gaan.

Setlist Blind Guardian:

1. Intro
  2. The Ninth Wave