Psycroptic – Psycroptic

Psycroptic – Psycroptic
Prosthetic Records, 2015

In de tweede helft van de jaren 2000 tekende het Australische Psycroptic bij het grote Nuclear Blast en leek deze technische metalcoreband op weg naar de top. Na twee albums verdwenen de heren echter van de Nuclear Blast-loonlijst en hun zesde langspeler brachten ze dit jaar uit bij het Amerikaanse Prosthetic Records, ook geen kleine speler. Het album heet, net als de band, Psycroptic. Ondanks de drie jaren die zijn gepasseerd sinds het laatste album, is de line up onveranderd gebleven (Psycroptic bestaat voor 75% uit stichtende leden!).

Psycroptic speelt een redelijk nerveuze vorm van technische metal met verkapte ritmes, gitaarloopjes en redelijk agressieve metalcorevocalen. Verwacht je aan behoorlijk wat tempowisselingen (van snel tot zeer snel) en riffs die alle kanten op gaan. Echt onnavolgbaar worden de technische hoogstandjes nooit, maar het tempo ligt heel erg hoog en de eerste nummers op Psycroptic zijn voorbij voor je het weet. Eerste nummer dat er echt in slaagt bij te blijven is Setting The Skies Ablaze, het heeft een heerlijk catchy refrein en enkele furieuze, hardcore-achtige strofen. Sentence of Immortality is dan weer experimenteler, The World Discarded bombastischer.

Psycroptic is heel goed in wat het doet en deze plaat vormt geen uitzondering. Het is heel herkenbare, hoewel niet meteen memorabele, technische metal. Het album is relatief kort en relatief krachtig. Het lijkt het werk van een band die tevreden is over waar deze op dit moment staat. Het is een album dat genoeg variatie bevat en kort genoeg is om het interessant te houden. Zonder echte uitschieters is er een heel solide resultaat neergezet.

Tracklisting
”

1. Echoes to Come