Melkor – Irrlicht

Melkor – Irrlicht
Eigen beheer, 2014

Melkor is een blackmetal project van de Duitser Patrick Baumann. Hij begon het project in 2004. Irrlicht is het tweede album van Melkor dat het licht ziet. De nummers, de laatste track uitgezonderd, zijn allemaal in het Duits. Patrick zingt vooral over onderwerpen die te maken hebben met de natuur, of met eenzaamheid.

Het eerste nummer is gelijk goed raak; een nummer met gevoelige gitaar melodieën waar deze op hun plek zijn, en met een grillige, eenzame sfeer is de eerste stap in dit duistere album gezet. De tweede track gaat verder waar track 1 gestopt is; de sfeer breidt zich verder uit, en wel met een akoestische intro. De zang van de heer Baumann heeft een bepaald geluid dat het ietwat geforceerd laat klinken, het is niet perfect, maar past wel heel goed bij de stijl muziek. De synths mogen niet ontbreken op dit album, en zijn soms zelfs iets té aanwezig voor mijn part. Hoewel niet alle riffs altijd even goed uit de verf komen, en de dissonanten soms een beetje te vaak voorkomen, blijft de sfeer gedurende het hele album mooi zwaar en beklemmend, zoals het hoort bij atmosferische blackmetal.

Misschien is dit album niet gelijk een meesterwerk uit de blackmetal te noemen, maar indruk maken doet het wel. De doorgaans zware en slepende gitaarpartijen worden goed ondersteund door akoestische partijen af en toe, en soms zelfs lichte folk invloeden. Om de muziek goed te begrijpen en waarderen moet je er even voor gaan zitten, maar dat is vaak zo met dit genre. Zoals ik al zei zijn niet alle stukken even gebalanceerd, en klinkt niet alles mooi, maar de sfeer is zeker aanwezig. Ik kijk daarom uit naar wat Melkor ons nog meer gaat brengen in de toekomst.

Melkor - Irrlicht

1. Spiegelwand
  2. Die Welle erneuert sich