Manifest – …and for This We Should Be Damned?

ViciSolum Productions, 2015

Manifest is een band uit Trondheim, Noorwegen. Welk genre de band precies speelt vind ik moeilijk te beschrijven, maar het komt neer op een uiterst agressieve combinatie van thrash en death met veel groovy invloeden. …and for This We Should Be Damned? is het vierde album van deze groep.

Track nummer één, Seven Doors Won’t Do, begint bijna atmosferisch, maar verandert na een aantal minuten in een meedogenloze agressie. Het tweede nummer heeft een zeer hoog tempo en zoekt ook veel agressieve kanten op, met een groovy riff in het midden. De nummers hebben af en toe vage percussiegeluiden en groovende drumritmes. De zang is voor het grootste gedeelte mid-pitched geschreeuwd met een monotone agressie. De stijl doet mij persoonlijk vaak denken aan het oude Slipknot. Sancta Vénere heeft een technisch sfeertje, dat bijna doet denken aan Meshuggah. Over het algemeen is het riffwerk redelijk simpel en moet de band het vooral hebben van de onverwachte en onlogische wendingen. De meer groovy nummers doen af en toe denken aan Gojira of Lamb of God.

Het is in mijn ogen geen topstuk, maar het is zeker wel interessant. Het eerste nummer en het nummer The Cadaver on Your Mental Doorstep zijn mijn persoonlijke favorieten. Als je van Slipknot ten tijde van hun eerste album houdt, zul je dezelfde overaanwezige agressie hierin ook terugvinden en kunnen waarderen. Manifest heeft ons een interessante pot herrie voorgeschoteld die niet met catchy riffs je hart verovert, maar je wel genoeg boeit om ernaar te blijven luisteren.

Manifest - …and for This We Should Be Damned?

1. Seven Doors Won’t Do
  2. Stretched & Strung