Ethernity – Obscure Illusions

Ethernity – Obscure Illusions
Eigen beheer, 2015

Deze band is afkomstig uit België, en ze draagt de naam Ethernity. Obscure Illusions is de tweede langspeler van de groep, en is in eigen beheer uitgebracht. Het album is met ruim 70 minuten een beste plaat qua lengte, en telt 12 tracks.

De stijl van de band is eigenlijk vanaf het eerste nummer wel duidelijk; het gaat hier om progressieve power metal, en de lui zijn ook niet vies van gothic invloeden, hintend naar bands als Epica. Er zitten redelijk standaard, semi-heftige gitaarpartijen onder, die de boel samen met de bas en de drums voornamelijk ondersteunen, en leiding nemen waar de band dat nodig acht. Er zijn ook keyboards aanwezig, die variëren van melodische solo’s tot gevoelige pianopartijen. De refreinen zijn toepasselijk catchy en meezing-waardig, zonder dat het metal gevoel verdwijnt uit de muziek. De nummers: Never Thought (You Would Make Me Go), Broken Memories en After All Has Turned To Pain zijn sterk en pakkend. De zang van Ethernity is een ferme vrouwenstem die de muziek zeker ten goede komt.

Ethernity zal met het tweede album waarschijnlijk veel liefhebbers van progressieve metal, power metal en ook gothic metal weten te bekoren. De nummers zijn niet ingewikkeld, blijven in je hoofd hangen, en zijn over het algemeen makkelijk te verteren. Met wat ze doen is niks mis, maar ik zou deze groep graag nog wel wat meer gewaagde dingen willen zien proberen, in plaats van nummers te schrijven in een stijl die al redelijk wordt uitgemolken de laatste jaren. Wat de band ons voorschotelt is goed materiaal, maar wat ze ons niet voorschotelt is een vernieuwing die het genre in kwestie nodig heeft; het is allemaal braaf binnen de lijntjes. Als je een liefhebber bent van catchy metal, is deze band het zeker waard om uit te checken, en ik zie, mits ze wat gewaagder te werk gaan, een mooie toekomst in voor deze band.

Ethernity – Obscure Illusions

1. False Lamentations
  2. Entities