Lucidity – The Oblivion Circle

Lucidity – The Oblivion Circle
Inverse Records, 2015

Lucidity komt uit Finland en voorziet ons van een album vol melodische death metal. De band is opgericht in 2004 en brengt ons na een niet gering aantal demo’s haar eerste full-length. De plaat heeft de naam The Oblivion Circle meegekregen en telt acht tracks.

Na het eerste nummer, Process to Born Again, was ik gelijk sterk onder de indruk van de professionaliteit en de geavanceerde sfeer van de muziek. Het enige wat ik wat jammer vond, maar geen groot struikelblok, was het accent van de zanger; dat was met name in de cleane zang redelijk duidelijk te horen. De afwisselingen van rustige, sfeervolle stukken naar de harde en brutale death metal stukken zijn heel goed gedaan en geven de muziek een intelligente draai mee. Door deze combinatie van stijlen en afwisselingen binnen de muziek, doet het geheel ook enigszins denken aan Opeth. De ietwat progressief klinkende cleane zang klinkt meestal goed, en de screams zijn ook prima. Het enige minpunt van de vocalen is dat ze enorm zacht in de mix zitten op sommige hardere stukken. Het gitaarwerk is soms echt uitmuntend gedaan en de instrumenten hangen bijna altijd goed samen met de zang. Ook weten deze mannen hoe ze een pakkende melodie moeten maken, de stukken zijn meeslepend en gaan niet vervelen.

Dit melodische deathmetalalbum met progressieve invloeden is mij zeer goed bevallen. De muziek van de mannen straalt een bepaalde intelligentie uit die je ook terugvindt bij bands als Opeth en Dark Fortress, hoewel minder duister en smerig dan de laatst genoemde groep. De nummers klinken volwassen en je kunt horen dat er veel tijd in is gestoken. Al met al vind ik dit een heel geslaagd album, en voor de liefhebbers van wat complexere metal is dit een absolute aanrader.

Lucidity – The Oblivion Circle

1. Process to Born Again
  2. Conjuring Veil