Nox Aeterna – The Desperation Deal

Nox Aeterna – The Desperation Deal
Eigen Beheer, 2015

Nox Aeterna is een melodische deathmetalband van eigen bodem. De groep is opgericht in 2002 en diens stijl is voornamelijk geïnspireerd door Scandinavishe metal. Scandinavische melodische deathmetal? “Amon Amarth” schiet er meteen door mijn hoofd. The Desperation Deal is in dertien jaar tijd nog maar de tweede full-length van deze band.

Het album is verdeeld in vier verschillende hoofdstukken, welke tezamen het verhaal vertellen van Einarr, diens broer Jorund en een demon genaamd Ranaah. De cd telt vijftien nummers, waarvan een paar introtracks zijn die de nieuwe hoofdstukken aankondigen.

Het eerste hoofdstuk bestaat uit vier tracks, waarvan er één dus een intro is. Track nummer twee heeft een lekker refrein, en had op een concert zeker wel even mijn nek zoet gehouden. De resterende twee tracks doen prima hun werk, zonder dat er iets écht uitspringt. Chapter II bestaat uit vijf nummers, en is daarmee het langste hoofdstuk. In het nummer Food for the Masses komen een paar heel erg goed uitgewerkte melodieën naar voren, die zoals verwacht doen denken aan Amon Amarth. Overall is dit tweede hoofdstuk muzikaal gezien iets agressiever dan het voorgaande, wat ook wel overeenkomt met het vertellen van het verhaal. Het derde hoofdstuk begint met de beste intro. Resurrection: Impossible Perception is één van de sterkere nummers van de plaat, met een riff en melodie die zeer overtuigend en professioneel overkomen. Ook Loathe the Incertitude wist mij wel te bekoren. Het laatste hoofdstuk bestaat uit slechts twee songs, waarvan er dus weer eentje een intro is. Het laatste “echte” nummer is een passend episch nummer, zoals het een afsluiter op een conceptalbum betaamt.

The Desperation Deal zit muzikaal gezien heel goed in elkaar, en de band is meer dan een slap aftreksel van andere, bekendere bands. Er staat een aantal hele goede nummers op dit album, waarvan Resurrection: Impossible Perception mijn favoriet is. Hoewel er veel goeds in zit, is dit album wat aan de lange kant en zijn niet alle nummers qua songwriting heel interessant, wat ik jammer vind. Een goede plaat, die door een paar filler-achtige nummers wat minder goed uitvalt dan had gekund. Zeker de moeite waard om eens te beluisteren, en ik kijk uit naar het volgende werkstuk van deze band.

Nox Aeterna – The Desperation Deal

Chapter I:

1. The Impending Threat To A Legacy