Profetus – As All Seasons Die

Profetus – As All Seasons Die
Weird Truth, 2014

Profetus is een Finse funeral doomband die al negen jaar bestaat maar weinig optreedt. Vorig jaar kwam het derde album genaamd As All Seasons Die uit en recentelijk speelden ze op Roadburn in Tilburg, daarom nemen we dit album alsnog onder de loep. Het is namelijk een plaat die zeer de moeite waard is.

Funeral doom is voor de liefhebber, aangezien het tempo gruwelijk laag ligt. Ook is het wanneer het middelmatig is echt een hels karwei om doorheen te komen, maar onder de middelmaat valt Profetus gelukkig niet. As All Seasons Die is als een geheel van 36 minuten neergezet, iedere track moet een seizoen voorstellen. The Rebirth of Sorrow is een introductie met orgel, akoestische gitaar en gesproken tekst, maar daarna gaat de boel echt dreunen. Profetus speelt funeral doom zoals het in Finland vaker wordt gedaan en waar de Finse scene ook om wordt geroemd. Bands als Skepticism en Thergothon zijn referenties bij deze melancholische, in slow motion gaande muziek. Twee leden van Profetus spelen ook in Tyranny, een andere Finse funeral doomband.

Profetus heeft geen bassist, maar gitarist M. Mäkelä heeft een baritongitaar waarmee alles al een stuk zwaarder klinkt. De ritmesectie houdt alles extreem minimalistisch waarbij de bekkens van de drummer kunnen galmen terwijl de grunts van diep komen. Toch pakt deze band alles heel melodieus aan, waardoor alles blijft beklijven en het niet extreem zwaar op de maag ligt. Het orgel is sfeerbepalend en benadrukt de riffs die worden gespeeld heel mooi. Op de track Dead Are Our Leaves of Autumn speelt Justin Hartwig van Mournful Congregation een ronduit fantastische gitaarsolo die de track naar een hoger niveau trekt. Een atypische solo die je helemaal niet zou verwachten bij deze muziek, maar die fantastisch werkt, doordat hij smaakvol wordt opgebouwd in intensiteit.

As All Seasons Die is erg goed in de smaak gevallen bij mij. De sfeer is heel erg sterk neergezet en de muziek is constant spannend. Ook is de productie uitstekend gedaan waarbij ieder instrument er goed uit te pikken is. Voor liefhebbers van bijvoorbeeld Skepticism is dit echt een aanrader.

Profetus – As All Seasons Die

1. The Rebirth of Sorrow
  2. Reverie (Midsummer’s Dying Throes)