Atomik Destruktor – Unnatural Disorder

Atomik Destruktor – Unnatural Disorder
Hellprod Records, 2015

Het Portugese Atomik Destruktor (geen spelfout) werd opgericht door drie schoolvrienden met een gezamenlijke voorliefde voor thrash. Het doel was aanvankelijk een legitieme reden om dronken te worden. Er zijn bands voor minder opgericht. En ook uit elkaar gevallen trouwens. Hoe dan ook, de biografie rept over een band die binnen het genre nog steeds vernieuwend overkomt. Ja, ja, net zo vernieuwend als het zaklopen op Koningsdag in Nederland alwaar we het sinds een paar jaar met een andere zak moeten doen die luistert naar de naam Willem-Alexander. Voordat ik nog verder afdwaal: terug naar de muziek.

Direct vanaf opener Atomic Destruction (opnieuw geen spelfout) wordt de sluier opgetild en laat de band zien waar ze voor staat: thrashmetal met veel Duitse invloeden op overwegend hoog tempo gespeeld. In de rest van de nummers zitten veel herkenbare riffs. Lees: om de drie minuten hoor je een stukje Kreator, Destruction, of Tankard terug. Hinderlijk? Nee, hooguit wordt het wat voorspelbaar. Kwalitatief is het zeker dik in orde.

Dat het nog een hele kunst is een passende solo te spelen wordt, pijnlijk, duidelijk in zowat elk nummer. ‘Tuurlijk vliegen de noten tijdens een solo om de oren, is het snel genoeg en passend bij de stijl maar het geeft ook weinig blijk van muzikale kennis. Hoewel de pentatonische toonladder netjes wordt gehanteerd, een dive-bomb niet wordt geschuwd en het af en toe aan de oude Kreator doet denken is het natuurlijk wel zaak de juiste toonsoort aan te houden.

Het is slechts een kleine smet op het geheel welke in de vocale stukken meer dan goed wordt gemaakt. Zoals gezegd origineel is het nergens maar Unnatural Disorder is een vette thrash plaat geworden met dito productie. Het ding komt op de markt in een oplage van 500 stuks. Ik voorspel dat ze deze binnen no-time kwijt zijn.

Atomik Destruktor - Unnatural Disorder

1. Atomic Destruction
  2. Attack Of The Virus