Broken Down – First Spit

Broken Down – First Spit
Altsphere Production, 2015

Zo, wat moeten we hier nu weer mee? First Spit, het debuutalbum van het Franse Broken Down is van alles wat maar bovenal redelijk experimenteel. Het enige bandlid Jeff Maurer houdt het zelf op “een fusie van industrial, doom en sludge met een groove uit hardcore en southern metal.” Al met al klopt dat wel, met de aanvulling dat de heer Maurer ook een deathgrunt aan deze muzikale ratjetoe heeft toegevoegd.

Hele hoge ogen gaat Broken Down met deze plaat trouwens niet scoren, maar voor een project dat pas in de zomer van 2014 ontstond en een dappere poging doet een unieke stijl te zoeken, klinkt First Spit niet verkeerd. De normale zangstem van Maurer komt wat zeurderig over, met zijn deathgrunt komt hij een stuk beter voor de dag. Bovendien maken de klanktegenstellingen veel goed. Helaas kent First Spit geen ijzersterke productie en met een totale speelduur van nog geen vijfentwintig minuten (inclusief een afsluitend instrumentaal niemendalletje) is de plaat wat aan de korte kant.

Positief is dat Broken Down echt iets anders probeert te doen zonder zover van de gebaande paden af te wijken dat het ongemakkelijk wordt. De (soms wel heel) vlotte doom voorzien van een flinke scheut industrial is een goede basis voor de zes belangrijkste nummers op dit album. In twee daarvan zijn ook nog eens op een leuke manier bekende dancehits verwerkt. Feitelijk is Doom een cover van jaren 90’s dance-act Eiffel 65’s Blue en Like a Witch (Daddy Doom) is een variant van de Boney M-klassieker Daddy Cool. Maar meer dan covers zijn het bewerkingen geworden die niet misstaan bij de overige nummers op dit album.

First Spit van Broken Down is dus een welkome nieuweling in zware metalenland maar is nog niet zover dat het gelijk doorstoot naar een hoge plek op de apenrots. Daarvoor moet Maurer nog even terug naar de tekentafel om een beter klinkend album op te nemen waarin hij zijn ideeën meer uitwerkt en vooral meer laat horen. Maar een dappere eerste poging is First Spit zeker. Op naar het tweede kwakje!

Broken Down - First Spit

1. You Covetous, I’m on a Roll
  2. A Pill Hard to Swallow